Hvorfor er det varme vand lukket på min manifold?

Jeg er ikke så god til det med gulvvarme, så bær over med mig.

Mit spørgsmål er simpelt. Hvorfor er nogle af låsene helt låst (se billedet), mens andre er lidt åbne?

Kan det hænge sammen med at der er helt koldt i et af mine rum? Synes at halvdelen af dem er skruet helt mod uret, mens den anden halvdel er skruet en smule åben, med uret en ca. 90 grader.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kunne heller ikke forstå hvorfor min cirkulationspumpe i gasfyret startede og stoppede konstant, på trods af at aktuatorene stod åbne og der var koldt i de fleste rum. Fandt ud af at VVS'eren kun havde skruet en smule i cirka 1/3 af dem. De skal skrues op/mod uret 
De justere skruer er til indstilling af flow. Og de skal netop ikke stå ens. De mindste rum ( korteste slangelængder) skal være lidt åbne medens de længste slange længder skal være helt åbne. Så undgår du at de små rum ( mindst slangemodstand) stjæler alt varmen.
Vil du justere på det så nøjes med den ene som du har problemer med. Skrue den helt i og tæl omgange, skrue den derefter  lidt længere ud end den står nu.
Er det et aktuelt billede af dit anlæg. Der er tilsyneladende ingen rum der kalder på varme. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 11-02-2021 20:13:55

De justere skruer er til indstilling af flow. Og de skal netop ikke stå ens. De mindste rum ( korteste slangelængder) skal være lidt åbne medens de længste slange længder skal være helt åbne. Så undgår du at de små rum ( mindst slangemodstand) stjæler alt varmen.
Vil du justere på det så nøjes med den ene som du har problemer med. Skrue den helt i og tæl omgange, skrue den derefter  lidt længere ud end den står nu.
Er det et aktuelt billede af dit anlæg. Der er tilsyneladende ingen rum der kalder på varme. 

 Er du nu sikker? Indreguleringenshætten er under aktuatoren og ikke den røde dut. Jeg er 100 på at den skal skrues mod uret hele vejen op. Vi har samme manifold og Danfoss instruerede mig også til at skrue dem op

Jeg havde ikke set at det var Danfoss. Og skrev generel. Men jeg har nu kigget på Danfoss indregulerings guide, og du har fuldstændig ret. 
Flow regulering sider som en ring under telestat ( aktuator ) Den kan man dreje med fingrene når telestat er afmonteret. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
maskinmester_A skrev den 11-02-2021 18:38:33

Kunne heller ikke forstå hvorfor min cirkulationspumpe i gasfyret startede og stoppede konstant, på trods af at aktuatorene stod åbne og der var koldt i de fleste rum. Fandt ud af at VVS'eren kun havde skruet en smule i cirka 1/3 af dem. De skal skrues op/mod uret 

 MOD uret? Jeg synes netop at de af rørene som var skruet helt mod uret, var kolde, mens de andre med uret var varme. Men man skruer jo også en flaske op mod uret. Det må jeg lige teste.

Kan man skrue helt op uden at det skader noget? altså udover at de så stjæler flow fra andre rum.
Annonce
ev elmand skrev den 11-02-2021 20:13:55

De justere skruer er til indstilling af flow. Og de skal netop ikke stå ens. De mindste rum ( korteste slangelængder) skal være lidt åbne medens de længste slange længder skal være helt åbne. Så undgår du at de små rum ( mindst slangemodstand) stjæler alt varmen.
Vil du justere på det så nøjes med den ene som du har problemer med. Skrue den helt i og tæl omgange, skrue den derefter  lidt længere ud end den står nu.
Er det et aktuelt billede af dit anlæg. Der er tilsyneladende ingen rum der kalder på varme. 

 Giver super god mening. 

Vil det så også give mening at lukke helt ned for de rum hvor jeg ikke ønsker gulvvarme? F.eks. er mit bryggers varms i forvejen uden gulvvarme. Der vil jeg gerne lukke og undgå "flow spild".

Det er et billede taget fra nettet. MEN, mine termostater kalder sjældent på varme.
Jeg har fundet ud af at fremløbs temperaturen ikke skal være så høj, men mere jævn. Min var på 35-37 grader.
Jeg har nu skruet ned for fremløbstemperaturen så den er på 28-29 grader.
Pearlman skrev den 12-02-2021 08:23:47

 MOD uret? Jeg synes netop at de af rørene som var skruet helt mod uret, var kolde, mens de andre med uret var varme. Men man skruer jo også en flaske op mod uret. Det må jeg lige teste.

Kan man skrue helt op uden at det skader noget? altså udover at de så stjæler flow fra andre rum.

 Tror du misforstår. 


Skru umbraco skruen helt i top og du vil få varme i alle dine kredse, såfremt at det er indreguleret. Du kan skrue helt op uden at det skader noget. 
Og så er det rigtig godt for komforten at køre med så lav blandetemperatur som muligt uden at fryse. På den måde kalder termostater på varme en stor del af tiden, og du vil ikke få svingende temperatur på gulve.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis