Opvaskemaskine med server til åbning?

Hej med jer.

Jeg er i nogle overvejelser omkring et nyt køkken.
Et grebsløst :-) Og da det jo skal være grebsløst, så er der en udfordring med køle/fryse skabet. Der er dog her mulighed for at montere en servo fra fx Blum på hver af disse. (Alternativer vil også være super lækre at kende, så meld gerne ind hvos di kender noget brugbart).

Samme kan bruges på en opvaskemaskine.... men jeg mener at have hørt der er muligheder for at find en opvaskemaskiner med indbygger servo til åbningen..... Det er en mulighed at indbygge en tilsvarende servo enhed fra Blum over opvaskeren (hvis der laves en plads på 60mm eller mere. Men jeg vil gerne have opvaskeren så højt som muligt.....

Og så er der desuden et udfordrende element ved at køkkenet kan ende med at live et Ikea, eller et Ikea hack..... Her er skabslågerne 80 cm høje, hvilket ikke passer med den almindelige lågehøjde på opvaskemaskiner og dermed også den måde lågen skal vippe ned på...... (plads problemer og en glidende låge osv) Ikeas opvaskere passer jo med lågehøjden på 80 cm, men er uden servo og kan ikke levne plads til en servo over opvaskeren.....

Nu er det så det (muligvis) kreative kompromis kommer ind.... Hvis man monterer en alm opvasker så lavt som muligt (altså med plads mellem bordplade og opvasker til servoen (ca 6 cm fri plads). og fastmonterer en front på opvaskeren hvor servoen trykker på den del af lågen der er oppe over opvaskemaskinelågens top... Det gør jo samtidigt at der er reduceret 6cm på den del af lågen der er nede under opvaskemaskinens låge bund.....

Skitse herunder:

Link til Blum servoen: https://www.billigskabe.dk/shop/blum-servo-drive-aabningssystem-20660p.html?gclid=Cj0KCQiAyJOBBhDCARIsAJG2h5d5Ei02dT31VdgD-tuS-Zi-odc2yA6NnMLArfHcBCfMC3EsGTtoQdoaAp72EALw_wcB

Link til et eksempel på en opvasker m mål:
https://www.elgiganten.dk/product/hvidevarer/indbyggede-og-integrerede-hvidevarer/integrerede-opvaskemaskiner/40350/electrolux-opvaskemaskine-eeg69330l-integreret

Gode indspark, og erfaringer med tilsvarende problematikker modtages gerne :-.)

MVH Njord
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Arbejder med det.
Til køleskab, fryseskab eller køle-/fryseskab vil jeg fraråde modellen fra Blum. Hettich har en model der er markant bedre og monteringsmæssig super meget nemmere.
Jeg vil, mht. hvidevaren, fraråde modeller med glideskinne, da de erfaringsmæssig ikke er så gode med push.
Til opvaskemaskine duer Blum slet ikke, da en standard køkkenfront jo er 700 mm i højden, og derfor ikke er kompatibel med en integrerbar opvaskemaskine. Gå efter en fra BSH (Siemens, Neff eller Bosch) og vælg en i XL højde. Den passer med en standard front på 700 mm og den ekstra plads indvendig i maskinen, bliver I hurtig glade for.
njord skrev den 11-02-2021 15:05:40

Hej med jer.

Jeg er i nogle overvejelser omkring et nyt køkken.
Et grebsløst :-) Og da det jo skal være grebsløst, så er der en udfordring med køle/fryse skabet. Der er dog her mulighed for at montere en servo fra fx Blum på hver af disse. (Alternativer vil også være super lækre at kende, så meld gerne ind hvos di kender noget brugbart).

Samme kan bruges på en opvaskemaskine.... men jeg mener at have hørt der er muligheder for at find en opvaskemaskiner med indbygger servo til åbningen..... Det er en mulighed at indbygge en tilsvarende servo enhed fra Blum over opvaskeren (hvis der laves en plads på 60mm eller mere. Men jeg vil gerne have opvaskeren så højt som muligt.....

Og så er der desuden et udfordrende element ved at køkkenet kan ende med at live et Ikea, eller et Ikea hack..... Her er skabslågerne 80 cm høje, hvilket ikke passer med den almindelige lågehøjde på opvaskemaskiner og dermed også den måde lågen skal vippe ned på...... (plads problemer og en glidende låge osv) Ikeas opvaskere passer jo med lågehøjden på 80 cm, men er uden servo og kan ikke levne plads til en servo over opvaskeren.....

Nu er det så det (muligvis) kreative kompromis kommer ind.... Hvis man monterer en alm opvasker så lavt som muligt (altså med plads mellem bordplade og opvasker til servoen (ca 6 cm fri plads). og fastmonterer en front på opvaskeren hvor servoen trykker på den del af lågen der er oppe over opvaskemaskinelågens top... Det gør jo samtidigt at der er reduceret 6cm på den del af lågen der er nede under opvaskemaskinens låge bund.....

Skitse herunder:

Link til Blum servoen: https://www.billigskabe.dk/shop/blum-servo-drive-aabningssystem-20660p.html?gclid=Cj0KCQiAyJOBBhDCARIsAJG2h5d5Ei02dT31VdgD-tuS-Zi-odc2yA6NnMLArfHcBCfMC3EsGTtoQdoaAp72EALw_wcB

Link til et eksempel på en opvasker m mål:
https://www.elgiganten.dk/product/hvidevarer/indbyggede-og-integrerede-hvidevarer/integrerede-opvaskemaskiner/40350/electrolux-opvaskemaskine-eeg69330l-integreret

Gode indspark, og erfaringer med tilsvarende problematikker modtages gerne :-.)

Mener der findes opvaskere hvor du åbner den ved at trykke på fronten, og åbner selv når den er færdig, måske Miele laver den?

De fleste moderne opvaskere åbner selv når de er færdige. Det er en måde at tørre service på.
Men det løser jo ikke problemet, da man gerne skulle kunne åbne det for at sætte noget ind ad flere omgange.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
GDS-manden skrev den 11-02-2021 18:45:58

Arbejder med det.
Til køleskab, fryseskab eller køle-/fryseskab vil jeg fraråde modellen fra Blum. Hettich har en model der er markant bedre og monteringsmæssig super meget nemmere.
Jeg har desværre ikke været heldig med at finde et push modul / servi fra hettich, kan du linje til noget du tænker vil virke? 


Jeg vil, mht. hvidevaren, fraråde modeller med glideskinne, da de erfaringsmæssig ikke er så gode med push.
Til opvaskemaskine duer Blum slet ikke, da en standard køkkenfront jo er 700 mm i højden, og derfor ikke er kompatibel med en integrerbar opvaskemaskine. 
Ikea låger er 80 cm og giver mere volimen i skabene.
De leverer også opvaskemaskiner der passer til disse.
Men netop åbne delen vil jeg gerne have... Enten integreret i opvaskeren eller som en tillægs unit. 

Gå efter en fra BSH (Siemens, Neff eller Bosch) og vælg en i XL højde. Den passer med en standard front på 700 mm og den ekstra plads indvendig i maskinen, bliver I hurtig glade for.
Kan du evt linke til en model m åbnemekanismen, eller fortælle hvad det kaldes hos de forskellige fabrikanter...

Min skitserede ide var at justere maskinen så lavt som muligt, for at skabe plads mellem opvasker og bordplade til en extern åbne unit.
Det gør netop at lågen bør kunne fastmonterede, og stikke fx 6 cm over top af maskine lågen. Og dermed have bedre plads under til at dreje ved åbningen...

Håber det giver lidt mening.. 

 


MVH Njord
Martin.v skrev den 11-02-2021 18:53:3

Mener der findes opvaskere hvor du åbner den ved at trykke på fronten, og åbner selv når den er færdig, måske Miele laver den?

 At den åbner ved program afslutning er fint, men jeg har også brug for at kunne lukke den efter vask og så genåbne for at fylde mere i osv. Altså ikke kun åbne ved program slut... 

Links til maskiner der kan bege dele modtages gerne 

MVH Njord
Hettichs Easys: https://shop.hettich.com/de_DE/Scharniere/%C3%96ffnungssysteme/Easys/c/group9692900629028
Tror dog kun den fås via køkkenbutikkerne.
Opvaskemaskiner fra Siemens hedder Open Assist https://www.siemens-home.bsh-group.com/dk/produktliste/opvaskemaskiner/opvaskemaskiner-til-indbygning/fuldt-integrerede-opvaskemaskiner?f_type_appl_width_so=60.0&f_performance_filtergroup_ma=openassist

Mht den mere plads i et Ikea element, så er det faktisk lidt en gimmick.
Deres bestikskuffer er 2.5 cm lavere i skuffesiden end de vi i køkkenbranchen bruger, og derfor kan der mokkes en masse af dem ind i et 80 cm højt element.
Deres høje skuffer har præcis samme sidehøjde som køkkenbranchens, men du får så en 40 cm høj front på, hvilket er fint hvis du er god til at stable, men eller har du faktisk ingen gevinst ud af det.
Og toppen af galskab er deres korpusdybde, som gør at bordpladen skal være 63 cm dyb. Det harmonerer bare ikke med bordpladefabrikkernes standarder, hvor prisgrupperne er baseret på bordpladens dybde, og skiller ved 62 cm dybde. Så vil man ikke en af Ikeas bordplader, kommer man til at betalt mere for at ens bordplade bliver dyb nok.
De gør det jo ud fra en helt logisk grund. Jo færre mål der er som andres, jo flere ting ender du med at være nød til at købe hos dem - og her har vi så ikke set på slidstyrken i hverken fronter eller korpus.
Men er man typen der gerne skifter køkken hver 10'ende år, er det naturligvis en parameter man bør tage med, og så giver Ikea pludselig mening.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis