Udskiftning af gammel afbryder

Jeg er ved at skifte en gammel dobbelt afbryder. Tror at de to sorte ledninger skal i den røde. Den gule i en af de sorte men hvad med den blå og røde ???? Af en eller anden årsag har de været taget fra.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er rigtigt at de to sorte skal i den røde klemme og den gule i en af de to sorte klemmer. De to ledninger  rød og blå har ikke været i brug og er forsynede med muffer. Dem lader du bare være utilsluttede og med muffer på. Den gamle afbryder er en kroneafbryder ligesom den nye. Den ene del af den gamle afbryder er ikke i funktion. Det er derfor ikke muligt at sige om de to ledninger med muffer hører til afbryderen og hvordan.

fase
Er der en lampe som naturligt kunne tænde på den ubrugte tangent på afbryderen ? Eller går det op til et udtag i loftet hvor man har haft en lysekrone som kunne tændes 1/2 og 1/1 ?
Kig op i udtaget og se om den røde sidder for sig selv i en klemme. Så er denne en tændlednimg som den gule.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Har prøvet mig frem. De to sorte i den røde, den gule i den ene sorte og den røde i den anden. Tror blå er nul så den er stadig i muffen 😊
Tak for hjælpen
Virker afbryderen ikke, når du sætter de sorte i den røde klemme og den gule i en af de sorte klemmer? De to andre var forsynede med muffer inden du begyndte at skifte afbryderen. Hvorfor laver du om på det, vil du have en anden virkning af afbryderen? Eller hvad er problemet?

fase
S. Fabrin skrev den 11-02-2021 20:52:48

Virker afbryderen ikke, når du sætter de sorte i den røde klemme og den gule i en af de sorte klemmer? De to andre var forsynede med muffer inden du begyndte at skifte afbryderen. Hvorfor laver du om på det, vil du have en anden virkning af afbryderen? Eller hvad er problemet?

 Den anden afbryder var til udendørs lyset.

Har fået det foxet, det var den røde jeg skulle bruge, så nu virker begge kontakter 😊
Så virker det, som du ønsker. Det fremgik ikke af dit første indlæg, at du ønskede flere funktioner.   

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis