Forsatsvæg på indermur

Hej igen Lav-Det-Selv folk!

Nu er jeg igen løbet ind i et spørgsmål jeg ikke helt kan lure,
Vi er i gang med en gennemgribende renovering af vores lejlighed, vi har besluttet at vi gerne vil forsøge at lydisolere lidt ind til vores nabo da der er temmelig lydt!
Jeg forestillede mig at sætte en forsatsvæg op i 45 mm stålregler 45 mm isolering og derefter 2 lag gips på. Den væg der er der nu er en bræddevæg med strå, puds og udenpå det glasvæv.

Nu er jeg kommet lidt i tvivl om jeg laver noget ballade med fugt og lignende ved at sætte en forsatsvæg uden på.

1) Skal jeg sørge for at alt glasvæv er pillet ned?
2) Skal væggen pudses op inden der sættes forsatsvæg?
3) Skal der etableres dampspærre?

Håber forklaringen giver mening. 
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan roligt lade glasvævet blive siddende, og der skal ikke dampspærre op da der jo ikke er nævneværdig temperatur forskelle mellem de 2 rum. Reglerne skrues op på gulv, vægge og loft, men ikke i væggen ind til naboen, der fyldes så op med lydisolerende materiale og afsluttes med 2 lag gips.
Er du sikker på at det er en let bræddevæg ?
Selv i etageejendomme fra 1910-1920 som jeg har boet i var der mursten mellem lejligheder af hensyn til brand.

Uanset hvad kan du dog sagtens sætte en forsatsvæg op men du skal være meget omhyggelig for at få en høj lydisolerende effekt.

Væggen helst bryde andre flader der kan transporterer lyd. Dvs den skal ikke stå på gulvet, istedet skal gulvet fjernes så væggen står på den bærende konstruktion nedenunder. Ligeledes skal den helst så langt op i loftskonstruktionen som muligt. Og det samme på sidevæggene.
Alle steder hvor der er en ubrudt flade som går ind bagved væggen vil den flade transportere lyd med ud.
Endelig skal du lægge en tæt fuge hele vejen rundt i kanten af væggen for at lukke ordentligt af der.


Ask
AskH. skrev den 10-02-2021 20:23:52

Er du sikker på at det er en let bræddevæg ?
Selv i etageejendomme fra 1910-1920 som jeg har boet i var der mursten mellem lejligheder af hensyn til brand.

Uanset hvad kan du dog sagtens sætte en forsatsvæg op men du skal være meget omhyggelig for at få en høj lydisolerende effekt.

Væggen helst bryde andre flader der kan transporterer lyd. Dvs den skal ikke stå på gulvet, istedet skal gulvet fjernes så væggen står på den bærende konstruktion nedenunder. Ligeledes skal den helst så langt op i loftskonstruktionen som muligt. Og det samme på sidevæggene.
Alle steder hvor der er en ubrudt flade som går ind bagved væggen vil den flade transportere lyd med ud.
Endelig skal du lægge en tæt fuge hele vejen rundt i kanten af væggen for at lukke ordentligt af der.

 Jeg er ikke 100% sikker på at det er en bræddevæg. Der er stadig puds og glasvæv på det meste af væggen, men jeg kan se den nederste del med strå og puds, på det lignede det en bræddevæg. Bygningen er vist nok fra 1912.

Men uanset så må det være win win at sætte en forsatsvæg op, dels pga. brand og dels pga. lyd. Jeg ville bare sikre mig jeg ikke rendte ind i noget fugt problematik.
Tusind tak for svar!
Hvis det er af hensyn til akustikken bør du overveje fibergips, vægtfylden er en del højere ift alm gips og dæmper derved en del bedre.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Hvis du vil have mest muligt støjdæmpning ud af projektet, så skal du ikke tænke på forsatsen som en isolerende konstruktion men som en afkobling. Dermed skal forsatsen have så lidt "mekanisk" kontakt med væggen indenunder som muligt. Skruer du reglar på væggen, så bliver de en del af væggen, som transporterer lyd - hvilket du jo gerne vil undgå. Så du skal dermed hele tiden have i mende, at hvis noget af den nye kontruktion skal i berøring med væggen, så skal det være en blød / vibrationsdæmpende del.

Af egen erfaring kan jeg sige, at det kan være svært at få gjort rigtigt, men lykkedes det kan effekten være ganske betydelig. God fornøjelse! :)

Hellere leje end at bo på gaden.
En god ide at lægge gulvpapstrimler i mellem de regler du skruer ned i gulv / bærende konstruktion og i væggene og afslutter med fuge. Det er fordi materialer har forskellige svingninger og derved bryder du lyden bedre.

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis