Wavin-kyndig til stede...?

Hej
Vi har overtaget et hus med Wavin gulvvarme i de fleste rum. Efter problemer med varmen i badeværelset har jeg været tvunget til at sætte mig nærmere ind i systemet. I den forbindelse er jeg faldet over nedenstående mysterium, som jeg ikke har kunnet blive klog på på nettet.

System: Wavin 8000 (Styreboks UC-8007)

- Der er 4 kredse i systemet, som er forbundet til hver sin "port" i styreboksen.
- MEN: i stedet for at bruge port 1-4, er brugt port 1,2,3 og 5 (se billede)
- OG: Kigger man på forsiden af boksen, er der lys i alle 5 dioder (1-5)  (se billede)

Spørgsmål:
1) Kan der være en god forklaring på, at der er koblet op til port 5? Og kan det give problemer i styringen?
2) Kan jeg uden videre lave om på det og koble til port 4 i stedet?

(min bekymring er, at siden der er lys i alle 5 dioder, men kun 4 kredse, må det kunne give en eller anden "forvirring" når den skal sende varme ud i systemet).

Sig til, hvis yderligere info og/eller flere billeder kan hjælpe.

På forhånd tak for hjælpen!
Kasper

"Det skal ikke være lige, det skal se lige ud..."
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er jo en mulighed for at port 4 er gået i stykker, og så har man skiftet til port 5. Nu viser 2 og 4 rød lys så det kan jo være man ved en fejl har fået termostat til kanal 2 kodet sammen med kanal 4 Og så ikke har kunnet  få det nulstillet.
Et første krav er at rumtermostater er kodet til den rigtige udgang. Det kan du hurtigt konstatere ved at skrue helt op / ned for pågældende termostat og se om udgangs lampe skifter. Der skal lige gå 4-5  minutter imellem hver afprøvning da rumtermostater kun sender "besked" en gang imellem for at spare på batteri.
Der er ikke det mindste i vejen for din opsætning hvis det er kodet rigtig.
Hvilken kreds sidder til varme på badeværelse på, og kalder den altid på varme.
Hvis det er tilfældet kan det være justere skrue i fremløb som skal åbnes lidt mere.
Prøv at vis et billede af blandesløjfe. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej igen
God pointe mht at der kan være skiftet til kanal/port 5 fordi nr 4 ikke virkede.

Jeg tjekkede kodningen. Termostaten til badet var kodet op til kanal 4 (altså den “blinde” kanal uden forbindelse til nogen kreds).

Har nu kodet badet op til kanal 5 og konstateret at dioden reagere korrekt og beder om varme, når temperaturen sættes til fx 30 grader. Muligvis løser dette problemet.
Der er stadig lys i kanal 4-dioden, men den reagerer simultant med kanal 5, så det er nok ikke et problem

Jeg er ikke klar over, hvilken skrue i fremløbet, man kan stille på. Måske du kan udpege den ud

Igen, tak for hjælpen!
Kasper

"Det skal ikke være lige, det skal se lige ud..."
Du skal nok ikke justere på det når problemet tilsyneladende er løst. At kanal 4 og 5 kører parallel er ikke noget problem men opstår fordi kanal 4 ikke er blevet slettet i pågældende termostat. Der kan udnyttes hvis man f.eks. har 2 kredse i stue som styres af 1 termostat.
Telestater sidder på retur på dit anlæg, og hvis du knapper hovedet af så ser du under denne, en skala som kan drejes. Derved drosler man ned på gennemløb i de korteste kredse, medens de længste er helt åbne. Det medfører at de korte ikke sluger al varmen.
Du kan downloade wavin manual og se hvordan det virker. Men det er normalt noget som installatør justerer ved opstart af anlægget. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis