Hvad er stivest / mest holdbart?

Hello.

Jeg skal have lavet en bordplade til et værkstedsbord.
Tanken er at lave bundne i Spånplade eller MDF og så beklæde toppen med en rest egetræs parket, og samtidigt lave en kantliste der matcher.

Men hvad er egentligt mest egnet / stift / holdbart til en sådan underdel af bordpladen?

MVH Njord
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har samme løsning som du påtænker og kunne ved selvsyn konstatere at kun ved plade bliver det ikke stift nok. Du skal have noget skelet nedenunder.
Min løsning er en sokkel med køkkenskabe, herpå en 15 mm krydsfinner og et parket gulv ovenpå. Der er ca 15 cm udhæng.
Som sagt viste dette sig ikke at være solidt nok til når der blev arbejdet fx i skruestikken og derfor endte jeg med at måtte montere en vinkel stålprofil ved bordenden for at sikre specielt udhænget mod bevægelser.
Det var selv arbejder med fx at save en stump træ på udhænget der var nok til at få pladerne i bevægelse indtil stål forstærkningen kom.
Købefilebænke er ofte en 22 mm spånplade, med bøgeparket på, de har et stykke U-jern i forkanten, og bagerst er der et brædt på højkant, som stikker lidt over pladen, der er bare ben i begge ender, og ingen sarg, de er super stabile, det er modellen på 2 meter, fra Blika jeg har erfaring med...
Kunne forestille mig at parketten er limet fast til spånpladen...


Vi prøver igen, i morgen --
Jeg har arbejdet mange steder hvor vi havde arbejdsborde i bøgeparkett. Og det syntes jeg var noget møg. De kunne ikke tåle at man adskildte en motor og der kom vand ud. Alle var de svulne i endestødene hvor stavene var samlet. Så derfor lavede jeg  et arbejdsbord af 2 sammen limede vandfaste spånplader på 12mm under det et sammensvejst stativ som var fastgjort til ydervæggen med gennemgående bolte. Men det ser fint ud Hensans bord. Jeg vil bare ik ha et arbejdsbord jeg skal passe på.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Det er noget ala dette jeg tænker på.
Har nemlig nogle bensæt....

Brædtet i bagkanten kommer nemt på pladen eller måske samme stålkant løsning som bordets forkant... ... Og stålforkanten er faktisk en go ide... Gerne som et u, Eller måske bare en vinkel.... 

MVH Njord
Kovas, du har en pointe m holdbarhed... Men jeg har ikke tidligere haft problemer med at holde borde i lakeret fyr... De er ikke pæne ala stuebordet, men funktionelt.

Har overvejet en tynd stålplade på toppen... Men de bliver ofte ret snaskede... Så vælger nok at leve med brugssporene... 

MVH Njord
njord skrev den 10-02-2021 19:26:53

Det er noget ala dette jeg tænker på.
Har nemlig nogle bensæt....

Brædtet i bagkanten kommer nemt på pladen eller måske samme stålkant løsning som bordets forkant... ... Og stålforkanten er faktisk en go ide... Gerne som et u, Eller måske bare en vinkel.... 
Hvad er det du tænker på her?

 


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
kovas skrev den 10-02-2021 19:34:35

Hvad er det du tænker på her?

 

 At jeg har scoret nogle bensæt der ligner prof bordet på billederne. Og at jeg nok indbygger en stål forstærkning i bordet, nok både i for og bagkant. Giver stivhed og beskytter kanten. 


MVH Njord
Ja men jeg er stadig nysgerrig efter at se det billede. Der mangler et link som skrevet før.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

Hej Kovas.

Jeg har ikke et link som sådan, men tænkte på bordet fra Blika, som je_ns har billede af i hans opslag.

Ike lige en kopi af det men noget lignende, og da jeg har scoret et par ben sæt der er temmelig lignende er det jo ret nemt :-)

 


MVH Njord
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis