Dyksav: metabo ks 55 fs, EINHELL TE-PS 165 eller andet

Hej

Jeg er på jagt efter en dyksav til skæring af bordplader og lignende opgaver, jeg overvejer metabo ks 55 fs og EINHELL TE-PS 165, begge med de tilhørende skinner. Er der nogen der har erfaringer for eller imod de to, eller har andre idéer i samme prisleje (omkring 1300 kr)?
Som jeg forstår der er EINHELL modellen en mere rigtig dyksav, hvor klingen kører helt tæt op ad skinnen mens Metaboen mere er en all-round rundsav der også passer på en skinne, til gengæld har Metaboen nogle smarte funktioner så som finjustering af klingen. Desuden er standard klingen på Einhell som udgangspunkt finere end på Metabo.
Jeg har allerede en almindelig rundsav til de mere grove ting, så det handler 100% hvilken der er bedst til udskæring af plader og andre dyksavs specifikke opgaver.
Hvad siger i?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du har finanserne til det, vil jeg anbefale dig Dewalt 520 dyksav, den fås både som akku (kræver du har flexvolt batterier og lader, ellers bliver det lige 2000 dyrere) og med ledning.
Den har et parallelt dyk frem for mange andre producenters "vrid" om et enkelt punkt, hvilket kan være en fordel ergonomisk og for nogle nemmere at styre.

 

Jeg tænker du skal kigge efter en dedikeret dyksav når du i forvejen har en rundsav. Hvis du skal bruge en til et par snit af en bordplade har haraldskrald en til 700 kr. Jeg er selv indehaver en metabo 55 KS. En ganske solid rundsav til pengene men det er ikke en dyk sav. Det er korrekt du kan lave mange småjusteringer men klingen der hører med er relativt grov så det vil kræve en ekstra investering hvis du skal have en finere klinge. 
Metabo ks 55 fs er en rundsav - ikke en dyksav.

Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
Du kan være heldig at finde en Makita sp6000 eller dewalt i god stand på den blå inklusiv skinne og kasse til under en plovmand mere end det en einhell eller metabo koster.
Annonce
Jep! Den mulighed krydser jeg også fingre for, har hold øje i en uges tid på DBA og markeplace, har desværre ikke været heldig endnu :)
Bare en update til andre der måske finder denne tråd, jeg endte med EINHELL TE-PS 165 da jeg ikke kunne finde en brugt.
Den skærer rigtig fint og rent, selv i 40mm egetræs bordplade hvis man har lidt tålmodighed. Faktisk har de fleste snit jeg har lavet med den været renere end de "savværks" snit pladerne kommer med ab. fabrik.
Det er selvfølgelig ikke en professionel maskine der kan holde til at blive brugt hver dag eller taget med på byggepladsen, men til den gennemsnitlige GDS'er der saver en bordplade og et par hylder en gang imellem er den rigtig fin.
En ekstra bonus er at den kommer med 2x1m skinne hvor mange andre er 2x70cm.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis