Bygge sommerhus selv/medbyg

Hej, vil i tro at det kan lade sig gøre at bygge et sommerhus på 140m2 for 1-1.2 mill, hvis størstedelen gøres selv?
Vi har også overvejet en medbyg løsning. Men de fleste udbydere har priser et godt stykke over, selv for medbyg.Vi kan selv lave det meste (dog ikke støbt fundament, kloakering etc.)
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Meget afhænger jo af hvad du skal have i af udstyr.. dyrt billigt køkken, et enkelt badeværelse eller wellness oase osv osv.... Prøv at starte med at oplyste lidt om hvad krav/ønsker er på materiale siden / løsningerne.
Og fortsæt så med at estimere materiale forbruget og priserne på dette.
Så med de dele i ikke slev kan/vil lave, hvad estimerer i det koster.....


MVH Njord
Det tror jeg kommer til at knibe. Jeg kigger selv på at bygge selv fra bunden da prisen for medbyg er lige til den høje side. Jeg har kig på et 105 kvm hus med to badeværelser og spa. Det går som medbyg for 814 tusind det er uden sokkel og installationer, det har jeg løsligt sat til 250000 incl moms.

Jeg forventer at kunne lave det samme hus som selvbyg for ca 850000 alt incl byggetid på 3mdr, dog er jeg nødt til stadig og få nogle til at lave sokkel, el og VVS.

Hvis du skal starte på en tom grund skal du huske installations omkostninger kloak og el og vand koster hurtigt 50-100 tusinde. Der er som regel også lidt ekstra udgifter til lidt ekstra jordarbejde og den slags. 

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Tak for jeres svar. Vi skal have 2 badeværelser men ikke med spa, pool eller des lige. Helt standard. Køkken fra ikea. Gulve i alm fyretræsplanker (eller hvad der er budget til når vi når dertil). Der er hus på grunden i forvejen, et lille et som skal gives ned. Men vi kommer ikke til at lægge huset samme sted, så der skal netop graves kloak og el fra de eksisterende brønde/udtag. Jeg kan godt se jeres pointer og det giver god mening at prisen naturligvis stiger alt efter hvilke løsninger vi vælger. Men på den front tror jeg vi er ret “klassiske” i vores smag. Vi ønsker gips indenfor, måske med hvide trælofter.
Når firmaer arbejder med selvbyg, så bliver de nødt til at tage ekstra for det de laver. De har ikke den samme hånd i hanke med tidsplan m.m.
Det du kan er selv at stå for det hele, og så hyre lokale håndværkere til det som du ikke selv kan / må lave. Det kan være tilbud fra 3 firmaer i hver fag entreprise. Men du skal have projektet ordentlig tegnet og beskrevet så tilbud hviler på ens grundlag, og have fat i aftale papir før hver lille ændring i aftalen.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Vi har brugt lang tid på at kigge på forskellige huse typer og priser. Du kan tage udgangspunkt i et medbyg hus ved planet Huse. Det er komplet byggesæt som de leverer du skal bare lave en sokkel og stå for el og vvs. Ebk huse og Kalmar huse tilbyder noget ligende du skal bare være opmærksom på at det varierer lidt hvad man selv skal stå for.

Ellers må man sige det kan være lidt svært og sammenligne priser på kryds og tværs fordi de stiller det op forskellige måder. Der er også nogen der tilbyder råhuse hvor du selv står for det indvendige arbejde og materialer.

Men hvis jeg var jer ville jeg genoverveje størrelsen på 140 kvm for det virker som et stort sommerhus. Normalt vil det være et såkaldt aktivitetshus der har den størrelse. Samtidig skal tænke over kvaliteten af de materialer i ønsker at bruge i jeres hus, specielt hvis det skal lejes ud er der et stort slid på huset og kan derfor let blive dyrt og spare for meget på kvaliteten af de væsentligste ting som køkken og gulve specielt.


Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Inden du lige får dig lagt fast på 140kvm sommerhus skal du lige huske lokalplan, samt regler om sommerhus og dets lige.
Mener tommelfinger reglen er minimum 5m fra alle skel, 15% bebyggelsens procent, kun ét plans og nogle steder skal det faktiske også vende helt specielt iforhold til nord, syd osv.
Det er selvfølgelig ikke alle som kappes over med en kam, der er jo trods alt forskellige regler alt efter hvor du bygger.
Men hvis grunden er på de minimum 934kvm så er det selvfølgelig bare at slå sig løs. 
Grunden er på 1600, så størrelsen på 140m2 er fint og i følge regler i lokalplanen (vi har tjekket, også ifht skel mv.
Vi har tre børn og ønsker mulighed for overnattende gæster, så de 140 passer perfekt for vores familie - det skal ikke lejes ud. Men tak for jeres indspark. Jeg tror vi ender med at indhente både tilbud fra fx planet huse og så lokale håndværkere som en delentreprise. 

Vi rev et gammelt hus ned og tegnede et sommerhus på 85 kvm. En lokal tømrer stod for hele entreprisen og vi fik:
træsommerhus beklædt med Kalmarklink, sort betontagstenstag, indrettet med baggang med skabsvæg, køkken/stue kvik-inventar. Tre værelser, to med dobbelt seng et med etage-seng og ottoman. Stort badeværelse med brus og vaskemaskine.
nyinstall el, vand og septiktank incl siveslangeanlæg.
vi satte væv op på to vægge, malede dem og samlede selv køkkenelementer og garderobeskabe.
pris 820.000,-
der, hvor vi Tjente penge, var ved at give tømrerfirmaet fra efteråret til påske, at bygge.
Frisk skrev den 13-02-2021 07:19:37

Vi rev et gammelt hus ned og tegnede et sommerhus på 85 kvm. En lokal tømrer stod for hele entreprisen og vi fik:
træsommerhus beklædt med Kalmarklink, sort betontagstenstag, indrettet med baggang med skabsvæg, køkken/stue kvik-inventar. Tre værelser, to med dobbelt seng et med etage-seng og ottoman. Stort badeværelse med brus og vaskemaskine.
nyinstall el, vand og septiktank incl siveslangeanlæg.
vi satte væv op på to vægge, malede dem og samlede selv køkkenelementer og garderobeskabe.
pris 820.000,-
der, hvor vi Tjente penge, var ved at give tømrerfirmaet fra efteråret til påske, at bygge.

 Hvad mener du? Fordi i valgte vinterperioden i stedet eller hvordan? Det lyder som en fornuftig pris. Jeg tror også bedre det kan betale sig for os, at have en tømrer på sagen end en stor virksomhed som planet huse.

Vi valgte en periode, hvor deres ansatte var afhængig af vejrlig med andre opgaver. Mester fik sokkel støbt og skelet rejst, tag på og lukkede huset, så svendene kunne tage fra udearbejde under dårligt vejr til os og arbejde indendørs.
mht tegning af huset. Vi var fra starten overbevist om, at vi skulle have et typehus. Men blev utrolig skuffede, dels fordi firmaerne er stive i forhold til ønsker udenfor standard og så kvaliteten. Vort hus har nu stået i 15 år, malet to gange og fået skiftet 3 revnede tagsten. Thats it! Det er lige før alle kærv’er i skruerne ligger på linie. Jeg ka godt lige rigtigt håndværk! 
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også