Understøtte gitterspær

Hej.
jeg har overtaget en gammel koloni, som jeg går og sætter i stand.
jeg vil gerne inddrave udestuen som en del af huset, men er i tvivl omkring hvordan jeg skal understøtte gitterspær , da de stopper midt i udestue , og er forlænget derfra.

kan jeg sætte spærtræ eller limtræ op under gitterspær tæt på spærfod og så de kun hviler i ovenpå loderette bjælker i enderne?
jeg har noget c24 spærtræ 45/175 liggende , men ved ikke om dette kan bruges?

jeg vedhæfter at par billeder som måske kan hjælpe 😀
hvis der skulle være spørgsmå, så sig endelig til.

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du fjerner nuværende væg som understøtter, så ville jeg nok understøtte med bjælke på samme sted og altså ikke flytte understøtning ud i tagfoden.. for at svare på dimensionen af den nye bjælke er det vigtigt at vide hvor lang afstand den understøtter- altså hvor lang bliver den bjælke. Umiddelbart ligner det at 45/175 er for lidt. Som minimum 2 af dem ved siden af hinanden ihverfald. Men når du kender længde på understøtning kan man slå det op i tabel.. du er jo sikker intereseret i så lav bjælke som muligt. Men højden på understøtnings bjælken er bare meget vigtigt. 
Tak for svar 😀 jeg har prøvet at kigge i tabeller ,men jeg er tydeligvis ikke så stærk til at finde den rigtige 😂 længden bliver 4 meter.

og ja vil gerne ha så lav en bjælke som muligt, men det er vigtigere at det kan holde 😎
jeg har faktisk 2 spærtræ c24 liggende på 420 cm i 45 x 175 som jeg så kunne skrue sammen som du nævner, men er dette nok.?
kan du hjælpe med en tabel?
Jeg har blot kigget på spærstræs tabeller på google.. jeg er ikke i tvivl om at 45x175 er alt for lidt.. det samme er nok gældende for 2. Du skal simpelthen ud og have noget limtræ og gerne noget i en højde på 300-400mm og ikke 175.. du bør rådføre dig med byggemarkedet eller spærfabrik.. alternativet er en stålbjælke som kan være noget tyndere.. det er nok sandheden.. medmindre du vil have en stolpe midtp.
Igen tak for svar. Jeg får undersøgt med limtræsbjælke og  hvad de vil anbefale. Tak for råd 😃
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis