Udskiftning af gasfyr til luft/vand varmepumpe med opvarmning af indsugningsluft til VP

Hej med jer

Jeg går i øjeblikket og overvejer at skifte mit gasfyr ud med en luft/vand varmepumpe. Forudsætningerne er umiddelbart gode, jeg har plads til nok til udedel og gulvvarme i hele huset, middel isolering, ca. 220 kvm i et plan. Min overvejelse går nu på, om man kan opvarme luften, som udedelen suger ind, og dermed hæve effektiviteten på pumpen. Dette skulle overvejende forgå fra nov. til marts, da det er her pumpen yder mest.
Jeg havde tænkt at opvarmningen skulle foregå ved at luften suges igennem en form for varmeveksler, som får sin varme fra et fastbrændselsfyr, da jeg har egen skov og dermed (næsten) gratis brænde. Tanken var at fyre et par gange hver dag, og så opvarme vandet i en akkumuleringsbeholder. Vandet herfra skal så cirkulere gennem varmeveksleren, og varme indsugningsluften op. Jeg kunne forestille mig at selv i frost vil man kunne varme luften op til måske 5 grader, hvis vandet i akku-beholderen er 50 - 60 grader, dette er dog kun en formodning.

Hvad er jeres umiddelbare tanker omkring det? Nogen vil sikkert tænke, at så kan jeg lige så godt bruge fastbrændelsesfyret som primær varmekilde i stedet var VP, men jeg vil ikke være afhængig af fyring hele året.
Evt. forslag til hvad man kunne bruge som varmeveksler? Jeg har tænkt på en køler fra en bil, men det er blot en løs tanke.

Hilsen Nicolaj
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Dine overvejelser lyder ganske fornuftigt. Teknisk kan det lade sig gøre at kombinerer varmepumpe og fastbrændselfyring, men du lidt på herrens mark ang. detaljer bl.a. køler fra en bil.

Udfordringen består i at kombinerer uafhængigheden at automatikken fra varmepumpen og den jævne tilførsel af brændet til fastfyret som sammenlagt er mest økonomisk fordelagtigt.

Du får ikke fyldestgørende oplysninger på nettet, og det er kun et fåtal der står i samme situation som dig. Til gengæld er det min opfattelse at netop du kan bringe udviklingen videre. 

Held og lykke med udviklingen, og mine bedste ønsker om en succesfuld løsning
Rantzau

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg tænker på, om det mon kan gøres med en buffertank i stedet. Jeg er IKKE på nogen måde fagperson, men det her er det første, jeg tænker på.

Min luft til vand-pumpe er sat op med en buffertank indenfor. I buffertanken sidder en elpatron, hvis nu det rigtigt fryser udenfor, og vi akut har brug for lidt ekstra varme. Styringen på varmepumpen tænder automatisk for patronen, hvis den synes, det er nødvendigt. Patronen er manuelt indstillet til at køre, til vandet er en bestemt temperatur.

Jeg tænker på, om man kan lave et setup, hvor din buffertank har mulighed for supplerende varme fra en anden kilde. Så kan du fx lave en akkumuleringstank ved siden af, der sender vand gennem en spiral i varmepumpens buffer. Du kan sikkert manuelt lave et eller andet setup, hvor du kan styre temperaturen på vandet, der kører gennem bufferen, så den altid bidrager med noget, når den kan, men så den aldrig gør vandet så varmt, at varmepumpen skal stoppe for ofte.

Jeg er som sagt på ingen måde fagperson, men den her type løsning lyder mindre teknisk og bøvlet end at opvarme indsugningsluften, og du slipper også for at køre vandet fra fyret ud til din udedel. Løsningen kan holdes indenfor. Til gengæld kan jeg godt se, at du ikke får den forbedrede effektivitet på pumpen, som kommer af, at den skal hæve temperaturen mindre. Dog kan jeg også godt se en situation, hvor en varmepumpe har svært ved at arbejde med, at den på den ene side placerer dig på varmekurven efter den korrekte udetemperatur, men så på den anden side så suger den luft ind, som har en helt anden temperatur. Jeg ved ikke, om det er noget, den kan håndtere.
Hej Allan
Det kunne bestemt godt tænkes at være en løsning. Jeg er dog ikke så langt i mine overvejelser, så jeg har styr på det med varmekurven og hvordan den styrer setuppet, ligesom jeg heller ikke har overvejet anvendelsen af en buffertank. Ved du om der ligger materiale tilgængeligt på nettet, hvor man kan læse mere i detaljer omkring anvendelse, installation og drift af et anlæg? 
Hvis du behersker det tyske sprog så er der en her en video om en der undersøger en ide, der lidt ligner din, bare hvor det er jorden der opvarmer luften inden den kommer ind i varmepumpen: https://youtu.be/hIIeGWta1Io
Hej.
Jeg har lavet et stunt ved en mand der også havde rigeligt træ (Han var tømrer)
Jeg monterede en 3-vejs ventil på fremløbet fra fyret. Og når han så smed træ i fyret og temperaturen steg, skiftede ventilen selv over og tog varmen fra den anden streng.
Varmepumpen måler på returtemperaturen og starter derfor ikke.
han kunne så gå lidt ned i størrelse på varmepumpen, da den ikke var beregnet til de helt kolde dage.

Håber du kan bruge det.

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Det er jo lidt bagvendt at sætte en radiator ude i det fri, for at hæve temperaturen.
1. er det noget svært at styre. Udedelens ventilator kører op og ned i hastighed efter behov, og der skal lukkes helt når den ikke kører ellers fyrer du for gråspurve.
2. Så må der ikke være unødig luftmodstand foran udedelens ventilator. Selv når man vil bygge støjskærm anbefaler man at det holdes mindst 1 m væk.
Så jeg vil mene at du får langt mere ud af det ved at supplere direkte blot ved at tilsætte mere varme, ind i systemet så VP slår fra på sin termostat.
Det med elpatron i den VP jeg kender så sidder den ikke i buffertank men i selve inde delen. Og den bruges også til at holde varme på i ekstrem vinter så Udedelen har nok energi til at lave afrimning. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis