30x30 eller 30x60 fliser

Hej.
Vi skal have lagt 140 m2 belægning når vejret tillader det. Først havde vi lagt os fast på 30x30, men fik at vide at de nemt kan lave kørespor. Nu har vi så lagt os fast på 30x60x8, men er stadigvæk i tvivl. Er der nogen herinde som har erfaring med de 2 Str? Gerne billeder.
Vh
Thomas 
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
om det er den ene eller anden er ligegyldigt
vil du minimere chancen for kørespor , er det altrafgørende at underlaget er iorden, og banket ordentligt op
hvis du ligger dem i forbandt på tværs af kørselsretningen hjælper det også
Hvis grundlaget er perfekt - er det stort set lige meget - som skrevet ovenfor.
Men jeg ville ikke vælge 30x60 fliser - Er underlaget IKKE perfekt, er risikoen for at det kan ses større med 60'er fliser - generelt jo større fliser, jo mindre tolerancer ift udseende og de knækker lettere. De er desuden betydeligt mere besværlige/tunge at lægge.

Hvis der kun er en Position som bil kan køre ind på fliserne - kunne I overveje at lægge skærver i sporene i stedet. 

Mvh Troels
Et par steder hvor jeg har hjulpet med det problem har jeg lagt en Elefant gitter rist ned under fliser. Det ene sted var på arbejdet hvor truck kørsel lavede dybe kørespor. Det virker perfekt, men vi havde dem også til "gratis pris "
Nogle fliselæggere skulle lave det samme ved en anden port, og de kunne overhovedet ikke fatte systemet. Der er her 3-4 år efter dybe kørespor.
Er risten f.eks. 30 mm høj så skrabes sand fint af 30 mm under planlægt dybde. Riste lægges ud, og fyldes med sand. Der vibreres som normalt over rist og sandet skrabes af, hvorefter fliser lægges. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 10-02-2021 22:14:11

Et par steder hvor jeg har hjulpet med det problem har jeg lagt en Elefant gitter rist ned under fliser. Det ene sted var på arbejdet hvor truck kørsel lavede dybe kørespor. Det virker perfekt, men vi havde dem også til "gratis pris "
Nogle fliselæggere skulle lave det samme ved en anden port, og de kunne overhovedet ikke fatte systemet. Der er her 3-4 år efter dybe kørespor.
Er risten f.eks. 30 mm høj så skrabes sand fint af 30 mm under planlægt dybde. Riste lægges ud, og fyldes med sand. Der vibreres som normalt over rist og sandet skrabes af, hvorefter fliser lægges. 

 den slags fusk er jo et typisk tegn på at underlaget ikke er lavet ordentligt

Ja det kan man sige, men fusk er nogen gange positiv. Hvis der kører 5 tons truck med 3-5 tons last ud af porten mange gange i timen, så holder dette og alle andre forsøg har ikke holdt.
Så er det lige meget hvor godt underlaget er. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis