Fliser ovenpå fliser - ny vådrumsmembran?

Hej,

Vi bor i et hus fra 1975, hvor vi har et ældre badeværelse i kælderen. De eksisterende fliser sidder godt fast og går fra gulv til loft.
Jeg vil gerne have sat nye fliser op på væggene i brusekabinen uden på de gamle, men er det nødvendigt/et krav at påføre en ny vådrumsmembran uden på de gamle fliser inden man sætter de nye op?

/ Tommy

Selvgjort er velgjort!
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du må gerne sætte nye fliser uden på de gamle, såfremt du kan lave det ok ved gulvafløb. Der er helt sikker ingen vådrums membran i huse fra 1975. Det blev først almindelig i 1990`rne 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er mig bekendt ikke noget krav om vådrumsmembran på beton idag. Så hvis du har betonvægge (og gulve går jeg ud fra) bør du overveje at fjerne de gamle - det er alt andet lige bedre i forhold til afløb æstetik etc.

Du kan risikere at der er revner i hjørner og langs væg/gulv. Men det er virkeligt ikke svært at hakke fliser af, kratte spartlen af, og smøre ny membran ud - 1-2 dage.


Mvh Troels
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
TRRA skrev den 10-02-2021 11:05:28

Der er mig bekendt ikke noget krav om vådrumsmembran på beton idag.

 Den må du lige uddybe. 

Så du mener det er spild, når man vådrumssikte badeværelse gulve, inden man lægger fliser? 

Mvh. Christian M
 

Jeg skal ikke have gjort noget ved gulvet og dermed afløb. Det er kun væggene.
Men ved jo fx hvis man går i gang med at grave et gammelt gulv op for at ligge gulvvarme, skal man overholde nogen af nutidens regler. Men når jeg kun laver en let modernisering ved at sætte nye fliser på væggene (uden på de gamle), er der så nyere regler jeg skal være obs på fx med membran?

Selvgjort er velgjort!
Beton er klassificeret som vådrumsmembran. Og særligt i en beton kælder er der ikke meget skade som vand kan gøre - hvis alle vægge er støbte. Det er muligt der er ting man skal forholde sig til ved elementbyggeri over jord omkring samlinger - men her taler vi om en støbt kælder.  

Om membran er spildt - Man kan armere hjørner og gulv/væg samlinger - som en ekstra sikkerhed - for at forhindre vandsivning til andre rum  - men der er ikke noget ulovligt ved at at lave nyt gulv på betondæk eller nye fliser på væggen af beton uden membran (har ikke tjekket det ift ny gulvvarme dog).
 
Du må gerne lægge nye fliser uden på de gamle - for der er ingen krav om membran - Jeg ville dog personligt ikke bruge energien på at sætte nye fliser op, uden at slå de andre af først dog. 

Mvh Troels
Mange tak for svar Troels!      

Selvgjort er velgjort!
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også