LED-stifter til halogenspots?

Jeg efterlyser erfaringer med at skifte fra halogenstifter til led-stifter (G4). De skal helst sidde i de eksisterende spots. Jeg har gjort det før og fandt da led'er, der ikke var for store - det er ellers altid problemet - men dem jeg nu har fundet kan ikke være under dækpladen i spottet.
MEN - jeg kan altså ikke finde så små led'er mere (de må max være 30 mm x 8-9 mm. Er der nogle i gruppen, der kan hjælpe med et link e.l.?  
       
Alternativt kunne jeg vælge at skifte til nye spots, men da ledninger til sådan nogle er fastmonteret i spottet, opstår så et andet problem: at få ledningen fra det nye spot trukket med den gamle ledning gennem fx hylden, hvor spottet sidder, og op til den driver og den fordeler, hvor spotledningerne samles. Hvordan sætter man gammel og ny ledning sammen på en måde, så man kan trække dem hele vejen igennem??

kgram
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er der virkelig ikke nogen, der kan hjælpe med dette?

kgram
Mange gange bliver man nød til at skifte trafoen også...
Mange trafoer er feks 10-60W,  hvilket betyder at de minimum skal belastes med 10W for at virke ordenligt.
Når man så skifter til LED med en en samlet Watt der ikke overstiger 10W så begynder de at flimre eller på anden måde opføre sig tosset.
Så tjek din trafo, og se hvad den er stemplet med.

Hvis trafoen skal skiftes er det ikke sikkert at det kan betale sig i forhold til at købe nye lamper der er bygget til LED

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Tak til begge svarere!
Den viste pære fra Jem og Fix er desværre en del for stor, både i samlet længde og diameter, men typen er sikkert ok, hvis bare den findes mindre. Det er tykkelsen, der er det store problem, da der ikke er meget plads under dækglasset (ca. 9 mm).
Mht trafo/driver har jeg hvad jeg skal bruge, så det er jeg rimeligt med på, i hvert fald lige nu :-)
Det kan være jeg senere får brug for en LED-driver (til en stjernehimmel med 16 pærer), som er dæmpbar. Kan man uden videre sætte den ind i 'systemet' som erstatning for den eksisterende ?

kgram
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis