Lys blinker

Hej.
Jeg oplever nogle gange om dagen, at lyset i min lejlighed blinker. Eller rettere, at det falder i lysstyrke, men kun et splitsekundt, som hvis man tænder en støvsuger/elkedel og spændingsfaldt kortvarig bliver for stort. Det underlige er bare, at det sker uden det netop er støvsuger eller elkedel der starter.

Hvad kan det ellers skyldes? Spørgsmålet går nok mest på om der er noget jeg skal være bekymret for? 

Det er et ca 10 år gammelt lejlighedsbyggeri.... 
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg er ikke elektriker - så med det forbehold - så syntes jeg da du eller I sammen i lejlighedskomplekset bør få lavet et EL-eftersyn, hvis det også er noget andre oplever.

Det kan være, at der er for stor belastning på de enkelte kredse i forhold til hvor meget gruppen er dimensioneret til. Der er nogle minimumskrav til, hvilke tolerancer der er acceptable ift spændingsfald. Den kan være at der er lavet en fejl/uhensigtsmæssig kobling af lysnet,  stikkontakter eller vvs tilslutninger til lysgruppen.

Sikkerhedsmæssigt kan der vist nok også være risiko for at lav spænding betyder, at relæer ikke slår fra, når de skal ved kortslutning. 

Mvh Troels
Det er det fenomen der går under betegnelsen "klumper i strømmen"   
Det kan skyldes mange ting, men det mest sandsynlige er forbrug. Som du selv er inde på så kan en elkedel eller en anden brugsgenstand trække en meget stor strøm i et splitsekund der giver  "klumpen".
Jeg boede i et hus, hvor lyset blinkede når cirkulationspumpen startede, selvom jeg boede på 2 sal og den sad i kælderen. Det var næsten altid om eftermiddagen, hvor alle kom hjem fra arbejde og skulle lave mad, så der var mest el i gang i hele egendommen.
Det blev dog løst, da pumpen blev skiftet til en ny og bedre...  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Sikkerhedsmæssigt kan der vist nok også være risiko for at lav spænding betyder, at relæer ikke slår fra, når de skal ved kortslutning. 
Den lader vi lige stå et øjeblik!
At lyset giver et blink kan skyldes, at en brugsgenstand med høj startstrøm sætter i gang. Det kan også skyldes en skæv belastning. Det kræver en måling af strømmen på de enkelte faser evt. kombineret med spændingsmåling. Forsyningsselskabet foretager sådanne målinger, der foregår over et tidsrum på dage.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis