Manglende gulvvarme 1 - strengsanlæg

Hej
Jeg bor i et hus fra 70érne som er udstyret med et gasfyr og et 1-strengsanlæg til radiatorer og gulvvarme.

Vi har 2 badeværelser med gulvvarme, det badeværelse hvor det oprindelige gamle gulvvarme er fungere det perfekt...

I det andet badeværlse hvor det NYE gulvarme er fungere det slet ikke, det er så koldt derude at man ikke gider gå derud. Jeg har på fornemmelsen at det er noget med den måde det er tilsluttet på at gøre (se billeder)
Er der nogen herinde der kender til den slags. :/
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvor "ud" slangen til gulvarmen er, sidder der noget lige over på manifolden, hvis det er en drosselhane, så åbn den helt.
Har det aldrig virket ??
Enstrenget gulvvarme kan være yderst problematisk at få luftet ud, og er der bare en enkelt lille luftlomme, er det ofte det ikke virker-
Prøv at luk for alt andet og skru op for fremløbstemperaturen, og skru helt op for cirkulationspumpen, måske det kan få gang i systemet.
Man kan tage begge rør at til gulvarmen, og montere en vandslange på den ene, og lag vandet løbe til der ikke kommer mere luft.
Har på et tidspumkt haft 1 strenget gulvarme, der ikke virkede, jeg satte en cirkulationspumpe på, men da det havde kørt lidt kunne jeg slukke for pumpen, og det virkede stadig, så det var bare en luftprop.

Ofte lavede man en neddrosling, på røret mellem tilgang og afgang for at "tvinge vandet igennem"
Du har noget der ligner en termostat, den med det grå-hvide håndtag, hvis du lukker den, vil det måske kunne tvinge vandet igennem ?????

Vi prøver igen, i morgen --
Ja tror det er en drosselhane, den første vinter efter det blev lavet virkede det, der skulle drosselhanen kun åbnes halvt for at der blev varmt derude, så der virkede det fint, men lige siden efteråret har den været åbnet helt, og der har næsten ingen varme. Men måske er det en luftlomme som du skriver, har prøvet udlufte på de små skruer, der sidder der, men det kan være det ikke er nok. Det er gulv på nu, så ikke helt så nemt at komme til som på billedet... :)
Den med det hvide/grå håndtag, er det en termostat til gulvvarmen?
Hvis det er det så skal stiften måske bare motioneres lidt, skru den helt ud, og motioner membranen inde bagved også, med en stjerneskruetrækker eller lignede ikke skarp genstand.

Når det har virket, og hvis du ikke har haft tømt systemet for vand, burde det ikke være luft der driller.

Vi prøver igen, i morgen --
Der er ingen termostat på, der er bare en hane til at justere hvor meget vand der skal igennem tænker jeg.
Vand løber altid den letteste vej.
For mig at se, vil vandet have meget lettere ved blot at løbe lodret op i “u-vendingen” og direkte ned i røret til næste radiator.
Derfor mener jeg at du skal have monteret en drosselventil i “u-vendingen” for at kunne lave en “forhindring” så vandet til gulvvarmekredsen tvinges til at løbe “den rigtige vej”.
Det er desværre laves med presfittings, så det er lidt svært at lave om, men en hurtig og billig løsning kunne være at klemme den ene bøjning i   “U-vendingen” delvis flad, så vandgennemstrømningen begrænses. 

Søren O
Annonce
Så faktisk en drosselventil der hvor udluftningen sidder ? Istedet for der hvor den allerede er?
Hvor er drosselventilen nu?
Den ventil jeg kan se, begrænser gennemstrømningen til selve gulvvarmekredsen.

Søren O
Er det ikke en drosselventil? Tænker bare at når det har virket må det da kunne komme til det igen... Men du mener ikke den ventil skulle sidde der? Den bremser vel vandet i at komme retur?
Du kunne skifte din drosselventil ud med en pumpe. Det du har brug for nu, er større gennemstrømning i den gulvvarmekreds.
Det er da muligt, at nå varmebehovet igen bliver lavere, så vil din gulvvarme igen virke. Du også prøve at hæve dit pumpetryk, men den rigtige løsning er en ekstra drosselventil.

Søren O
Placeret i toppen af bøjningen hvor der er en udlufterskrue??
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis