Væghængt toiletstativ støbt fast i gulv

Jeg har en håndværker gående der, grundet opførelse af gulvvarme, skal støbe et nyt gulv på vores toilet hvorefter der skal sættes et væghængt toilet op. Håndværkeren har netop foreslået at vi sætter stativet til toilettet fast i det gamle gulv så stativet bliver støbt ind i det nye gulv. Umiddelbart tænker jeg at det er en dum idé at støbe stativet fast i det nye gulv, men er der egentligt nogle grunde til at det ikke er en ok idé?

Jeg har en håndværker gående der, grundet... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Spørg din håndværker, hvorfor han synes det er en god ide

bibihest skrev den 09-02-2021 07:20:38

Spørg din håndværker, hvorfor han synes det er en god ide

Hvorfor ik bare monterer det bagefter? Hvad har du at miste på dette? 

Mvh. Christian M

Christian M skrev den 09-02-2021 08:59:16

Hvorfor ik bare monterer det bagefter? Hvad har du at miste på dette? 

Nu kommer jeg til at gentage mig selv, men jeg har intet at miste og mener at det er bedre at montere efter, men jeg har ikke nogle argumenter hvorfor det ikke skal støbes i. Derfor forsøgte jeg at finde en der har et sagligt argument, hvorfor det er en dum idé. 

Med et sagligt argument mener jeg ikke "Hvad har du at miste på dette?"... 
Man kan begge dele. Så eneste argument er vel, at det gør man normalt ikke, med mindre man står i en speciel situation, hvor det er nødvendigt. Skal det skiftes på et tidspunkt, så bliver det et større arbejde hvis det er støbt ned i gulvet.

Kote 0 er ikke din beton men dit færdige gulv. Som det er tegnet er stativet monteret på oven på betonen, og efterlader så spillerum til at du kan lægge en gulvbelægning på 0-200mm.

Ved at støbe den ind i betonen kan man argumentere imod, dels at du laver en lydbro mod underliggende etage, men også at stativet aflevere sit lodrette tryk under de 2 fødder. Jo længere ned i betonen de støbes , jo mere gradvist reduceres betonens trykstyrke for denne lokale påvirkning.

Certificeret Statiker

Annonce
Ingenioeren skrev den 09-02-2021 10:56:37

Kote 0 er ikke din beton men dit færdige gulv. Som det er tegnet er stativet monteret på oven på betonen, og efterlader så spillerum til at du kan lægge en gulvbelægning på 0-200mm.

Ved at støbe den ind i betonen kan man argumentere imod, dels at du laver en lydbro mod underliggende etage, men også at stativet aflevere sit lodrette tryk under de 2 fødder. Jo længere ned i betonen de støbes , jo mere gradvist reduceres betonens trykstyrke for denne lokale påvirkning.

Tak for svaret!

Med fare for at gentage mig selv:
Det er ingen steder vist i manualen på de eksempler der er, at man støber benene fast.
Kig på detaljebillederne det viser de konkrete fastgørelsesmuligheder for benene. 
Hvis man kender til konceptet, er det tydeligt at benene er lavet til systemmontering i enten en vægskinne, eller en påskruet underlaget.
Jeg er godt klar over at dit billede stammer fra manualen, det er jo der jeg har set det før. Med ordet tilfældig mener jeg blot at du lige så godt kunne overtolke på et af de andre piktogrammer. Stregen skal udelukkende angive et eksempel på koteniveau, og ikke at der benyttes beton. Vådrum og wc rum udføres jo også uden beton, og så er det højden på gulvplader af f eks. gulv gips der indikeres. Eller spånplader for den sags skyld. 

Eksemplet på dit billede skal vise en cisterne monteret i en installationsvæg, hvor man kan udføre belægning op mod denne, og koteregulere med de justerbare ben afhængig af belægningens tykkelse.

Støber du benene fast i noget der ligner 10cm beton, er der desuden fare for at cisternens afløbsrør bliver støbt sammen med muffen på faldstammen.

Men du kan jo ringe eller skrive til producenten hvis du vil have yderligere klarhed.

Elektronikteknikeren
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også