Forkert fugning af vinduer/døre?

Håber I kan hjælpe med følgende tvist, da jeg selv er i tvivl og næste skridt er at få en uvildig 3. part ud. Jeg fik skiftet vinduer og døre i huset for en måneds tid siden. Efterfølgende har firmaet, der stod for opmålingen, og tømren, der monterede elementerne ikke været enige. Tømren mener, at nogle af elementerne er for “små”, hvilket gør, at hans fuger var svære at lave pæne. Omvendt mener firmaet, der stod for opmåling, at elementerne er fuget forkert, da fugen går helt ud til alu, men dog ikke ligger oven på alukanten. Firmaet mener, at man skal kunne se træet i siden. Hvad mener I? Er det fuget forkert? Ligger lige et billede ved.
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Som jeg har lært, så må fugen ikke gå ud og røre ved alu-kanten. Træet bag ved skal kunne ånde. Med hensyn til bredden af fugen er det vist mere et spørgsmål om smag.

Hvad siger vinduesfabrikanten? Hvis de siger de er fuget korrekt, er det jo fint - de har jo nogle retningslinjer i forhold til hvis du skal reklamere over noget, men få deres svar på skrift..
Ja, spørg producenten.
Kpk tillader, så vidt jeg ved, at der fuges til forkant af Alu i siderne, men bunden kun til forkant af træ.  Dette for at vand kan rende ned og ud.

Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Producenten viser dette billede. Det er svært for mig at vurdere, om det er ud til alu eller om der er fritlagt karmtræ

Annonce
En helt anden ting er.. Slipper din fuge ik ved fugerne i murstenene? Eller snyder fotoet? 

Mvh. Christian M

På tegning fra kl. 2040 ses tydelig at fugen IKKE skal ud og røre ved alu kanten. Den skal være plan med karm, og ud imod muren.
Træ / alu vinduer er vist noget rigtig hø at fuge pænt. Der er nogle der bare lægger et ekspanderende tjærebånd ind ( Ilmo bånd )

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Så det hvide karmtræ burde kunne ses i siderne udefra? Beklager de mange spørgsmål, men på tegningen synes jeg blot det ligner, at fugen går helt til kant af alu, da “fugestregen” fortsætter henover.
På den forstørrede snit tegning ( altså set oppefra i vinduet ) ses af karm kant. og fuge er på linje.( Fuge overflade ligger vandret på snit tegning ) Så er der en vinklet pil som peger på alu-profil som tydelig ligger uden for. Pilen uden for cirkel viser hvor snit tegning hører til. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak for svaret! Så må jeg vidst have tømreren ud og fuge om..
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis