Justering gulvvarme

Jeg bøvler med at få gulvvarmen justeret korrekt. Har Uponor trådløs styring. Jeg skruer op/ned på de 6-kantede  "umbraccoskruer" og noterer for hvert rum, f.eks. "badeværelse 1", "soveværelse ½", "stue 1½" osv. Typisk behov for justering forår og efterår. Fremløb på Bosch gasfyret står på 3, hvilket iflg. fyrets manual burde give ca. 50 grader fremløbstemp. Men der er jo termostater i hvert rum. Det synes dog sjældent at temperaturen svarer til det, de er sat på. Er det den forkerte måde at gøre det på? Burde jeg skrue alle umbraccoerne helt op - og så satse på at termostaterne regulerer automatisk ved at lukke, når en ønsket temp er nået?
24 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
De justere skruer du har på hver kreds skal kun justeres en gang, så skal resten styres af termostat i fyr og termostater i rum.
De længste slanger skal skrues helt op, og de kortere skrues ned i forhold. Har du ikke slange længde kan rumstørrelse bruges med tillæg af 2 x afstand hen til rummene. Du kan regne med 3 m slange / kvm.
Normalt er der en fælles termostat på gulv varmeshunt ( blandekreds ) Og denne bestemmer så blande temperaturen. Den skal du justere til ca. 30-35 grader i denne tid, og kn så skrue ned om foråret. Har du kun gulvvarme og varmt vand så ses det nogen gange at gasfyret alene styrer denne temperatur, og så er 50 grader for meget.
Ved at have en lave blandetemperatur, så kalder dine rumtermostater på varme det meste af tiden, og dine gulve er jævnt varme.
Har du en meget høj blandetemperatur så har du kolde gulve i en stor del af tiden,fordi rumtermostater hurtig føler at varme er ok i luften, og lukker ned. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ok - tak for god info. Det er kun gulvvarme og varmt vand, som så kommer fra Bosch gasfyret. Og det er dér, jeg kan stille fremløbstemperaturen, hvor manualen anbefaler stilling 3, som skulle give en fremløbstemp. på ca. 50 grader, iflg. tabellen (skal måske betragtes som max.). Temperaturen kan ikke aflæses. Så jeg ved ikke om stilling 3 aktuelt giver 50 grader. Jeg kan ikke stille andre steder - udover på termostaterne i hvert rum, og så justereskruerne på hver kreds, som jeg beskrev.
Jeg har ikke nogen idé - eller tegninger - ang. slangelængde. Men hvis jeg forstår dig ret: F.eks. stuen er på 30m2, og ligger mellem 14 - 20 m (nærmeste og fjerneste væg) fra fyret. Så bliver regnestykket således: Gennemsnitsafstand 17m. Så 2x17=34m. Og areal 30m2 / 3 m slange = 10m. Så den slangelængde kalder vi 44, korrekt? Stuen er længst væk, så den skrues helt op. Køkkenet ligger mellem stue og fyr. Så den sættes på - hvad, halvvejs skuet op måske?
Hvilken Uponor kontrolenhed har du?

Slangelængde til din stue:
3 m slange pr. m2 + tilgang og afgang. Det er i dit tilfælde 34 m + 3 x 30 m = 124 m.
Jeg synes nu elmands 3 m slange pr. m2 er i underkanten, jeg bruger selv 5 m pr. m2. Det giver en slangeafstand på 20 cm og væsentligt bedre varmefordeling.

Søren O
Annonce
Søren O skrev den 09-02-2021 08:38:21

Slangelængde til din stue:
3 m slange pr. m2 + tilgang og afgang. Det er i dit tilfælde 34 m + 3 x 30 m = 124 m.
Jeg synes nu elmands 3 m slange pr. m2 er i underkanten, jeg bruger selv 5 m pr. m2. Det giver en slangeafstand på 20 cm og væsentligt bedre varmefordeling.

 Nå ok...skulle gange og ikke dividere med 3 selvf.....Tak for rettelsen. 

Jepsson skrev den 09-02-2021 08:15:42

Hvilken Uponor kontrolenhed har du?

 Jeg har faktisk 2 kontrolenheder, C55/56 hedder den, 2 forskellige steder i huset hvilket måske gør det yderligere kompliceret. Fyr og vandbeholder står sammen med den ene ca. midt i huset, med 8 kredse, mens den anden er ude i den modsatte ende, med 5 kredse.   Og for at det ikke skal være løgn, så er den ene controller ved at være klar til udskiftning, da den slukker ca. hver 2. time, men starter igen, hvis man tager strømmen fra den nogle minutter (forklaret i anden tråd). Så jeg skal finde ny controller - ikke nødvendigvis Uponor igen.  

OK den kender jeg ikke. Jeg har selv lige opsat en Smatrix pulse, og med den skal reguleringsskruerne helt i top og så klarer Smatrix selv justeringen
Klarer selv justeringen? Lyder da godt. Er det mon det samme for Wavin, Danfoss og de andre systemer? Jeg skal finde en ny controller og beslutte hvilket fabrikat det skal være.Tøver lidt med at fortsætte med Uponor, da der har været mange problemer med nuværende, samt at der ikke rigtig er noget support at få, når jeg henvender mig hos dem.
Det er muligt at 3 m/kvm er i underkanten, jeg ved jo ikke hvad der ligger hos tråd starter. Men forholds beregning bliver jo alligevel nogenlunde hvis man anvender samme regne metode i alle rum.
M.h.t Afstand til rum, så behøver du ikke at regne med gennemsnits afstand. Du kan godt regne med at installatøren er gået den korteste vej. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis