Justering gulvvarme

Jeg bøvler med at få gulvvarmen justeret korrekt. Har Uponor trådløs styring. Jeg skruer op/ned på de 6-kantede  "umbraccoskruer" og noterer for hvert rum, f.eks. "badeværelse 1", "soveværelse ½", "stue 1½" osv. Typisk behov for justering forår og efterår. Fremløb på Bosch gasfyret står på 3, hvilket iflg. fyrets manual burde give ca. 50 grader fremløbstemp. Men der er jo termostater i hvert rum. Det synes dog sjældent at temperaturen svarer til det, de er sat på. Er det den forkerte måde at gøre det på? Burde jeg skrue alle umbraccoerne helt op - og så satse på at termostaterne regulerer automatisk ved at lukke, når en ønsket temp er nået?
Jeg bøvler med at få gulvvarmen justeret korrekt.... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
ps76 skrev: Køkkenet ligger mellem stue og fyr. Så den sættes på - hvad, halvvejs skuet op måske?
Nej du skal beregne længder i alle rum og skrive op i tabel.
Så skruer du helt op for de største rum og de mindre drejes ned forholdsvis. Så ved slangelængder på 70-90 m helt op
40-50 m 5 omgange op, 10-15 m 1-1,5 omgang op.
Det er ikke en særlig præcis metode da dette også indbefatter varmetab, krav til varme m.m. Så du bliver nødt til at gøre dine egne erfaringer.
Du sætter gasfyr på 36-40 grader ( hvis du ikke har pumpe og termostat ved gulvvarme fordeler) Så stilles alle rumtermostater op på maks. så alle ventiler åbner. I løbet af en dags tid kan du føle om der er ok temperatur i gennemsnit ellers hæves temperatur på gasfyr lidt.
Så mærker du om varmen er godt fordelt. De største rum skal stadig stå helt åbne, men er der mindre rum som er for varme eller kolde skrues 1/2 omgang ned eller op på justere skruer.
Når du på den måde har ok temperatur i alle rum, så skal du ikke pille ved justering mere, men styre temperatur på fremløb fra gasfyr, henholdsvis rumtermostater. Lav gasfyrstemperatur og rumtermostater som kalder på varme det meste af tiden giver den bedste komfort. Så er dine gulve lune det meste af døgnet.
Så om sommer. forår og efter år lav gasfyr, og om vinteren på på det som du i de næste dage finder passende.
 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for god instruktion - det vil jeg forsøge mig med. Skal dog lige have udskiftet den defekte controller først - når jeg har besluttet mig for fabrikat. Og så vil problemet måske i virkeligheden blive noget mindre, hvis de nye controllere automatisk justerer, som Jeppson skrev.
ev elmand skrev den 08-02-2021 22:43:52
  Har du ikke slange længde kan rumstørrelse bruges med tillæg af 2 x afstand hen til rummene. 
Jeg skal lige spørge dumt - "afstand" fra: 1) vandbeholderen (midt i huset)  eller 2) hver enkelt controller, telestater+rør, hvor justerskruerne sidder. For selvom jeg har bare én vandbeholder i huset, så er der 2 steder, hvorfra det styres (hver med controller, telestater og justere-skruer og altså med vand i rørerne) - som angivet i plantegning længere oppe. Det ene sted styrer 8 rum, det andet 5 rum.

 

Det er løsning 2.
Slangelængder er længden af slange i det enkelte rum + 2 x afstand til tilkoblingssted (manifold med justerskruer).

Søren O
GREAT...så fik jeg i processen med at stille justereskruerne korrekt åbenbart drejet på én, som ikke har været drejet meget længe...og nu pibler der vand ud. Jeg har lukket den helt - men det hjælper ikke. Den lokale vvs`er  siger det nok er en o-ring som ikke kan holde tæt, men han kan ikke komme i dag og installere ny. Jeg har sat en klud rundt om røret, men den er gennemblødt hver halve time cirka. Kan man virkelig ikke lukke for vandet til det enkelte rør et eller andet sted? Det er i øvrigt til soveværelsen, hvor vi normalt slet ikke har varme på - hvorfor skruen ikke tidligere er "motioneret". Nogle forslag her og nu? (det er skruen længst til højre, nr. 5 på billedet)
Annonce
En spand under 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ja, tape en “afløbsrende” på, så vandet kan ledes i en spand.
tak - jeg har fanget den inden det blev for galt. Der skulle en ekstra gummipakning i, og så proppen stramt på.
okay, så jeg har nu fået installeret ny controller - wavin ahc9000 - samt nye tele- og termostater - og alt synes at virke fint. Jeg har så stadig Uponor i den anden ende af huset, og de er begge tilknyttet samme Bosch gasfyr og vand. Jeg  kender ikke den specifikke rørlængde så jeg har brugt rum areal x3 plus afstandx2 fra vandtank og drejet justeringsskruerne så to er fuldt åbne - (79 og 99 m) - 3 rum på ca. 60-70 m er skruet halvt op, 3 rum på ca. 55 m er skruet op på 1/3 - og resten er på 1/4. Fremløbstemp. er skruet ned på "1" hvilket skulle give ca. 30 grader, og alle termostater er sat til at kalde på max. det næste døgns tid, så jeg lige kan mærke hvad det giver forholdsmæssigt. Er det ikke den korrekte måde at gøre det på?
Jo nogenlunde.
Det korrekte udregning er. ved maks 7 omgange på skruer
99 / 7 = 14 kvm pr. omgang
99 kvm => 7 omgange op
79 kvm => 5,6
65 kvm => 4,6  
55 kvm => 3,9
Men du skal nok holde dig til det du har udregnet / indstillet, for der er mange usikkerheds faktorer, ( isolering - varmebehov o.s.v. ) som du finder ud at at justere ind de kommende dage.
Altså den store længde flytter du ikke ved. Bliver det vor varmt / koldt der skrues på fremløbs termostat. De andre rum skrues 1/2 omgang op / ned efter behov.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis