Både hpfi og automatsikring slår

Hej
Helt umotiveret er strømmen gået i nat. Jeg forsøger at genindkoble først hpfi relæ hvilket går godt. Derefter gruppe, som slår både relæ og sikring. Alle stikpropper pilles ud af gruppe og  der er strøm. Alle stikpropper sættes i igen og der er stadig strøm???? Jeg har mistanke om st det enten er dykpumpe ( som dog er testet og virker) eller affugter (som også virker). Affugter har ikke jord - kan jeg så udelukke den, eftersom hpfi relæ slår? Er det muligt selv at måle om der er overgang i eks. Dykpumpe
andre gode bud ?
vh
Carsten 

 

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
I teorien er nul og jord det "samme", som jeg har fået det at vide, så jeg tænker at fase til jord med en kortslutning vil kunne hive både og ned. Der må være en elektriker der kommenterer, hvis du har tålmodighed :) .

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Du kan ikke selv måle om der er isolationsfejl med mindre du har en megger/isolationstester.
Mit gæt ville i første omgang være dykpumpen og dernæst affugteren. en kortslutning kan i enkelte tilfælde godt koble både gruppe og HPFI relæ ud. Så din fejl kan godt være en kortslutning, der nu har brændt fejlen væk. Det kræver så adskillelse af f.eks. pumpen at finde fejlen.

fase
Grunden til ar jeg mistænker affugter er, at den nogen gange har en mislyd /Fanen sidder fast. Hvis den så har stået sådan i lang tid ( vi var ikke hjemme i nat) tænker jeg det kunne have forårsaget kortslutning. Det forklarer dog hverken at den så virker igen nu, eller at hpfi relæ ryger. Dykpumpe er en 9 år gammel Grundfos Unilift så den holder vel ikke evigt
Mener du, at kortslutningen kan være væk igen?
vh
Carsten

 

Annonce
Jeg har oplevet at en kortslutning har fjernet fejlen. Det kan kun konstanteres ved at skille maskinen ad og evt. måle på den. Det er for mig på afstand ikke muligt at give en helt sikker grund til fejlen.
Grundfos kender jeg som et udmærket produkt, men prøv at aktivere pumpen, når den er på sin plads. Der kan være forskel på dens opførsel, når den er på plads og taget op på jorden.

fase
Til info, var det slet ikke pumpe eller affugter, men en udendørs lampe, hvor jeg i sin tid, ved montering, havde fået klemt den ene ledning lidt. Og hvor ”stof” isolering nu havde givet op.
tak for inputs!  

 

Det er helt fint at du melder tilbage   .

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis