Radiator bliver ikke varm

Hej. Jeg har en enkelt radiator i huset, som ikke bliver særlig varm medmindre jeg skruer rimelig højt op på fremløbstemperaturen på gasfyret. De andre 8 radiatorer har ikke problemer. Kan dette løses på nogen måde? Der er tale om den radiator, der er længst væk fra gasfyret. Gasfyret står i kælderen og radiatoren med problemet er helt oppe på førstesal og altså længst væk.
30 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du har formentlig vand nok på anlægget, 1,5 - 2 Bar? Har du luftet radiatoren ud? Har du termostatventil på radiatoren, og virker den som den skal?

fase
S. Fabrin skrev den 08-02-2021 09:24:55

Du har formentlig vand nok på anlægget, 1,5 - 2 Bar? Har du luftet radiatoren ud? Har du termostatventil på radiatoren, og virker den som den skal?

 Kører med 1,7 bar. Radiatoren en luftet ud.


Termostaten ser sådan ud. Har også motionerrt ventilen.

Søren O skrev den 08-02-2021 09:28:39

Er der indreguleringsventil på radiatoren eller forindstillingsventil under termostatventilen? Det kunne være en af årsagerne til for lille et gennemløb.
Har du prøvet at hæve pumpetrykket på cirkulationspumpen i gasfyret?

 



Sådan ser ventil og pumpe ud. Kan jeg justere noget på denne pumpe? 
Du skriver at du har motioneret ventilen. Betyder det at du har haft pakdåsen ude og sat en lille skruetrækker ind i hullet for at massere membranen. Membranen kan godt sidde mere eller mindre fast, selv om stiften i pakdåsen bevæger sig fint.
Jeg tror ikke der er forindstillingsmulighed på termostatventilen efter typen at dømme.

fase
Annonce
S. Fabrin skrev den 08-02-2021 11:06:53

Du skriver at du har motioneret ventilen. Betyder det at du har haft pakdåsen ude og sat en lille skruetrækker ind i hullet for at massere membranen. Membranen kan godt sidde mere eller mindre fast, selv om stiften i pakdåsen bevæger sig fint.

 Nej, det er kun selve stiften. Det andet har jeg ikke lige hørt om før.

Det andet har jeg ikke lige hørt om før.
Men prøv det, det plejer at virke.

fase
Hvor sidder denne membran? Sorry, jeg er lidt ny i alt dette :)
Membranen sidder inde bag pakdåsen og er den del der åbner og lukker for gennemstrømningen i ventilen.
Du kommer til den ved at demontere termostaten, som sikkert i din model termostat bliver holdt fast af et plast spændebånd, der er skruet fast med en kærvskrue.
Dernæst skruer du pakdåsen af messing ud. Der kan komme en smule vand ud, så hold en klud under.
Du stikker nu en stump genstand ind gennem hullet og masserer membranen lidt. Når du kan mærke, at radiatoren bliver varm er ventilen fuldt åben. Vent et par minutter og skru så pakdåse og termostat på igen.

fase
På siden af din pumpe sidder der en sort box hvor tilslutningsledningen går ind. Sidder der ikke en justeringsknap i låget til boxen?

Søren O
Der er yderligere 20 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis