Overskydende olie på træborde

Overskriften siger alt. Nu klæber tallerknerne til
Bordene. Kan jeg fjerne olien med en mild eddikesyre-blanding, så jeg ikke skal slibe dem?

Overskriften siger alt. Nu klæber tallerknerne til... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Nå jamen så er det jo osse nemt at være bedrevidende.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Skyldes uenigheden ikke at brun sæbe ikke er så entydigt. Der er nemlig mange som med brun sæbe mener den flydende brune sæbe man kan få mange steder.
Krystalsæben er derimod fast (så kaldes også fast brun sæbe og nogle andre ting).

Ask
Du har helt ret AskH.

Linket Kovas henviser til, er til1-2-3 Linolie. Dem kender jeg godt. Det er kompetente folk. Det er faktisk der jeg køber al min trætjære, men jeg kan garantere de vil protestere hvis Kovas påstår at brun sæbe og krystalsæbe er samme surdej.

Tidligere blev brun sæbe kaldt grøn sæbe i Danmark, men den betegnelse er efterhånden helt forsvundet.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
I min bardom som spejder skulle vi altid smøre gryderne ind i krystalsæbe i et godt tykt lag på ydersiden, inden de kunne bruges over bål til madlavning. Det gjorde at gryderne ikke sodede til, som eller kan være et helvede at få af igen. Men når gryden havde fået rigeligt med sæbe, så kunne de let vaskes af, om man fik rene fingre som bonus   

Mange år senere gav jeg det råd til en kollega, men brugte ordet "Brun sæbe"... Han kom tilbage og brokkede sig til mig over at det var et lorte tip, for hans gryder var nærmest brændt til ukendelighed over bålet, fordi han havde brugt flydende brun sæbe   

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
En anden forskel på flydende brun sæbe og krystalsæbe, er sidstnævntes fugt ikke trænger så let ind i træet samtidig med sæben løsner gammelt skidt.

For nogle år siden fik jeg et gåsebænk i massivt eg dateret 1750. Den havde stået i en uopvarmet lade meget længe og var overdænget med hønse- og duelort. Den var virkelig slem.

Restaureringen tog næsten 2 år. Den blev skilt ad til atomer for at modvirke revnedannelse mens det tørrede igennem inden den igen blev samlet. Det var den nemme del.

Afrensningen med krystalsæbe tog måneder som næsten bragte mig på hysteriets rand. Det var godt nok en sej omgang, men nu står gåsebænken fin ren og vedligeholdt med voks.

Krystalsæbe fungerer godt sammen med citronsyre til partiel afblegning af eg uden misfarvning. Samme fremgangsmåde har jeg brugt med succes på en gammelt hanebøsse, selv om det var en anden træsort, hvor området omkring baskylen var gennemtrukket af geværolie. Den var sg'u også slem.   
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis