Et spørgsmål om retur på ECL 110

Hej

Jeg har en Termix VVX 2-2 Tåstrup fjernvarmeunit styret af en ECL 110 og forbundet til Danfoss Link med en DLG. Det kører for så vidt fint men så kom jeg til at kigge nærmere på returtemperaturer nu her hvor det er blevet koldt. Jeg har et dyktermometer på retur på sekundærsiden som vist her:

Det viser ~ca. 20 grader. Fra ECL og måler havde jeg samtidigt disse tal:
Hvordan kan retur på primærsiden være over 40 grader når retur på sekundærsiden er 20 grader? Sker det fordi flow på sekundærsiden er mindre end flow på primærsiden? E.g. fordi der ikke bliver kaldt på varme på sekundærsiden?

Jeg har skruet ned for kurven for at få styr på retur, det er derfor den dykker omkring kl 9.

Mvh.

Torkil
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du har varmeveksler på din radiatorkreds. Der vil altid være temperaturforskel over veksleren, men 20o på returtemperaturen er meget. Hvad er forskellen på fremløbstemperaturen i dit anlæg og fremløbstemperaturen fra fjernvarmeselskabet?
Er anlægstemperaturen for høj i forhold temperaturen fra fjernvarmeværket, giver det også samme “symptomer”.
Måske er din varmeveksler er for lille til de kuldegrader vi har lige nu.

Søren O
Søren O skrev den 08-02-2021 09:44:25

Du har varmeveksler på din radiatorkreds. Der vil altid være temperaturforskel over veksleren, men 20o på returtemperaturen er meget. Hvad er forskellen på fremløbstemperaturen i dit anlæg og fremløbstemperaturen fra fjernvarmeselskabet?
Inden jeg ændrede kurven var fremløb fra fjernvarmeselskabet omkring 78 grader og fremløbstemperaturen på sekundærsiden 3-5 grader mindre.

Er anlægstemperaturen for høj i forhold temperaturen fra fjernvarmeværket, giver det også samme “symptomer”.
Måske er din varmeveksler er for lille til de kuldegrader vi har lige nu.
Jeg fik skiftet veksleren for 2 år siden pga tilstopning og gik der fra en med 40 plader til en med 60 plader. Jeg har haft vand af nogle gange siden da i forbindelse med udskiftning af radiatorer, så det er måske ikke umuligt at effektiviteten igen er nedsat pga tilstopning.
Mvh.
Torkil 

 

Veksleren kan også være mere eller mindre kalket til lidt afhængig af alderen.

fase
S. Fabrin skrev den 08-02-2021 10:02:23

Veksleren kan også være mere eller mindre kalket til lidt afhængig af alderen.

 Spørgsmålet er om der kan være andre årsager end en dårlig veksler? 

Min unit er på abonnementsordning hos forsyningsselskabet så hvis der er noget galt med den er det deres ansvar, men de har som altid travlt med at pege på alt muligt andet, som at mine 3(!) skivetermometere alle viser forkert.

Prøv st reducere fremløbstemperaturen i radiatorkredsen til 65o.
Det er kun ved vekslere til brugsvand der er problemer med tilkalkning.
Når du fylder vand på radiatorkredsen, bør du tappe det fra fjernvarmeselskabet. Deres vand er behandlet, så der f.eks. ikke er ilt i vandet.


Søren O
Annonce
Nu er tilkalkning måske en lidt bred formulering, men der kan sætte sig noget slamlignende i veksleren, som gør den mindre effektiv. Det bør dog ikke være tilfældet med en 2 år gammel veksler.
At tappe vand fra fjernvarmesystemet er ikke noget at tale så højt om. Det er ikke alle forsyninger, der tillader det, men det virker.

fase
Søren O skrev den 08-02-2021 10:16:27

Prøv st reducere fremløbstemperaturen i radiatorkredsen til 65o.
Når jeg sænker fremløbstemperaturen via kurven stiger min egen målte retur en smule mens den falder en del på ECL/måler, jvf grafen. Det kunne måske godt passe med at der så er meget mere flow på sekundærsiden så jeg ikke får kølet min retur helt så meget. Til gengæld betyder det højere flow at veksleren er mere effektiv?

Når du fylder vand på radiatorkredsen, bør du tappe det fra fjernvarmeselskabet. Deres vand er behandlet, så der f.eks. ikke er ilt i vandet.
Problemet ligger sandsynligvis i det der sorte smuds der findes i gamle installationer som min og som bliver revet løs når vand kommer af/på. Jeg var gennem en længere udredning for 2 år siden[1] hvor det endte med et veksleren blev skiftet på opfordring fra Termix da de mente at den var stoppet af skidt, og det løste dengang problemet.

https://www.lav-det-selv.dk/forum/t/222063/s/normale-temperaturer-for-fremloeb-og

 

Ellers også virker det faktisk som det skal og der er simpelthen drønvarmt inde i unit'en, hvis eller ECL er forbundet som på skitsen her.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis