Montering af termostat ventiler - Energiforbedring

Hej LDS'ere

Jeg har lige siddet og kigget på energimærkningsrapporten til mit hus.
Her står en energiforbedring kunne være montering af termostatventiler.

Vi har returventiler på alle radiatorer.
Er der en venlig sjæl der vil forklarer hvad dette betyder og hvad der skal til at forbedre dette?

Som jeg forstår det
Returventil: Måler vandtemperaturen og åbner op når det er kølet ned
Fremløbsventil: Måler temperaturen i rummet og regulerer ud fra det


Mvh.
Fcb83
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Fremløbsventilen lukker for vandgennemstrømningen når temperaturen i rummet er høj nok, og regulerer således på f.eks. varme fra solen.
En returtermostat sørger blot for at radiatorvandet afkøles til den indstillede værdi. Returtermostater skal justeres ofte, meget afhængig af udetemperatur, såfremt der ikke er styring på fremløbstemperatur i forhold til udetemperaturen. Rumtemperatur, hvor der kun er returtermostatventiler ,vil være væsentligt mere ustabil.

Søren O
Søren O skrev den 07-02-2021 22:35:44

Fremløbsventilen lukker for vandgennemstrømningen når temperaturen i rummet er høj nok, og regulerer således på f.eks. varme fra solen.
En returtermostat sørger blot for at radiatorvandet afkøles til den indstillede værdi. Returtermostater skal justeres ofte, meget afhængig af udetemperatur, såfremt der ikke er styring på fremløbstemperatur i forhold til udetemperaturen. Rumtemperatur, hvor der kun er returtermostatventiler ,vil være væsentligt mere ustabil.

 Ok, tak for svar.

Ok, Vil det sige at jeg kan tilføje termostater på fremløb samtidig med at der er returtermostater på?
Eller vil jeg skulle fjerne returventilerne?

Eller kan man kører med begge "systemer"? I så fald hvad er det smarteste?

Mvh.
Fcb83
Der er ikke noget i vejen for at beholde returtermostaterne samtidig med at du monterer nye termostater på fremløbet. Du sikrer optimal afkøling på dine radiatorer.
Ved brug af nye radiatorventiler med forindstilling, er der dog ikke den store fordel ved at have både og, men jeg ser ingen ulemper ved denne løsning.

Søren O
Du kan sagtens have både termostatventiler på fremløbet og returventiler på returen. Hvis returventilen er indstillet så den hæmmer temperaturen i rummet, kan du blive nødt til at skrue op for den, så du får den ønskede rumtemperatur.
Termostaten på fremløbet justerer efter rumtemperaturen i modsætning til returtermostaten, som kun tager hensyn til returtemperaturen.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis