Maling af indendørs træværk

Jeg vil male mine mørkbejdsede vinduesrammer fra 1970 hvide. Jeg ved ikke, om bejdsen er vand- eller sprit (eller andet) baseret?

Jeg har brugt Dyrups Spærregrund (vandbaseret), og det er stort set gået fint, men nogle få steder trækker den brune bejdse igennem. Jeg har forsøgt at spærre med 3-4 lag, men det gør ingen forskel. Jeg blev stædig og malede grunder ovenpå på et lille stykke, men som forventet fortsatte den brune farve lige ud igennem.

Har I nogen forslag til, hvordan man kan lukke bejdsen inde - og er jeg nødt til at fjerne de lag, jeg allerede har lagt på?

Tak.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hejsa,

Vil tro at din bejdse er spritbaseret - i '70 brugte man praktisk taget ikke vandbaseret til noget som helst. I givet fald vil jeg gerne tro, at din vandbaserede grunder ikke virker alverden. Prøv at rense et "udsat" stykke af (slib det grundigt) og prøv med en spritbaseret grunder og en god - også spritbaseret - maling. Lad det tørre godt mellem behandlingerne.

Har selv udført tilsvarende med godt resultat med Flüggers produkter, men bare det er en kvalitetsmaling tror jeg såmænd forskellen er ens.

Mvh.

Jan R.
Hej

De vandbaserede grundere er ikke spærrende.
(men der findes masser af dem, altså vandig spærregrunder :shock: )
Brug en alkyd grunder, og vent 24 timer, så er det klaret.
Eller som Jan R. skriver, en spritbaseret STOPgrunder fra Flugger/color, men den er bare rigtig TRÆLS og arbejde med (personlig mening).
Den vil jeg kun anbefale, hvor det er absolut nødvendig.

Colormann
Jeg er for længst holdt op med at bruge vandbaseret maling til andet end vægge. Oliemalingen er langt lettere at arbejde med, og flyder MEGET bedre sammen.

klassikeren
Tak for de gode råd. Jeg brugte en alkyd grunder, og nu er det hele smukt og hvidt!
Tak for de gode råd. Jeg brugte en alkyd grunder, og nu er det hele smukt og hvidt!
Annonce
Og Colorman - hvor er det dejligt du er på siden -jeg sætter pris på det!

Mvh. JørgenE
Hej

Tak selv, fornøjelsen er helt på min side.
Jeg er kun glad for at kunne hjælpe lidt til og dele ud af min viden.
Jeg lever nu også af det (altså tilfredse kunder) biggrin

Colormann
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også