Badeværelse på 1. sal i gammelt hus

Hej,
Har købt gammelt fritidshus, som vi er i gang med renovere (kæmpeprojekt, så jeg vil sikkert have brug for at søge andre råd).
På første sal er er et toilet. Det kunne vi godt tænke os at udvidde således, at det også er et bad (måske en brusekabine?).
Aner ikke, hvad vi skal gøre med gulvet. Kunne godt tænke os, at undgå linoleum. Ville nok gerne have klinker, men kan man det ovenpå et trægulv? På grund af rotter i etageadskillelsen har vi fjernet gulvbrædder og al isolering i etageadskillelsen. Vi kan derfor starte forfra med at bygge gulvet om, som det giver mening.
Nogen gode råd til, hvordan vi gør?
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds
Uha det bliver en lang artikel hvis det hele skal gennemgås.  Jeg har lavet det nummer både hos mig selv og senest hos datter og sviger for 1 år siden.
Når man laver om fra toilet alene til også at indeholde bad, så kræver det gulvafløb, og så stiger kravene til tæthed meget. Men det er ikke umulig. Der findes brusekabiner med bund og pumpe, det kender jeg ikke meget til  
Du nævner uden linolium. Det er heller ikke godkendt så den potte er ude. Jeg anbefaler absolut Vinyl. MEN det ligner jo til forveksling, dog er der mange muligheder for farve om mønstre.
Men vinyl beklædning svejset sammen af proff. firma skal du ikke tænke på vådrumssikring. Det er godkendt i sig selv. Du skal så huske at vælge gulvafløb der er beregnet til vinyl.
Der er sikkert faldstamme fra toilet, men når man planlægger så skal man tænke på afløbs rør. Det bør ikke bores igennem spær. Enten kan de gå under spær, eller på langs ud til en mur og så rilles ind i denne nedenunder.
Går de direkte til  faldstamme skal kan der være vandlås i bruse afløb, samt under håndvask.
Kom tilbage med flere spørgsmål når i har lidt mere. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Selvom Erik anbefaler vinyl (som nok er det du tænker på da du skrev linoleum) så kan man altså godt med klinker.  Den traditionelle konstruktion ville nok være gulvkrydsfiner på strøer med flydespartel ovenpå også fliser.
Men idag findes der smartere løsningen og uden at jeg har prøvet dem selv så er der mange som skriver godt om wedi plader. Det er byggeplader af tysk fabrikat der har systemer til både vægge og gulve i dit badeværelse. Der er en del forskellige muligheder så du kan starte på wedi.de (wedi er ikke gratis men tilgengæld er konstruktionen mere simpel og dermed hurtigere at lave) 

Ask
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg har nu selv fliser på mit eget badeværelse på 1. sal. Det er blot på bjælkelag. Men der er jo også nogen som laver beton støbning med svalehale plader. 
I starten da jeg første gang lavede det i 1983 blev gulvet samt  5-7 cm op ad vægge lavet med vinyl. Gips vægge uden for bruseniche, plastfolie i bruser med lodrette lofts paneler uden på. Det var meget moderne i sommerhuse så det kunne jeg nok også bruge. Plast gik naturligvis ud over vinyl i bunden så det vand der eventuelt gik igennem brædder blev ok afledt, men brædderne rådnede op i bunden over nogle år. Så der blev renoveret en gang til. Her kom konens ønsker om fliser til at gælde.
Jeg har så lavet et lignende badeværelse sidste år hos datter og svigersøn. Der er der valgt vinyl på gulv og i bruseniche.
Det kræver ikke så stift et underlag da det meget bedre kan tåle lidt bevægelser i bygningen.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg har lavet et badeværelse på 1.sal med svalehaleplader og støbt gulv. Det er en god og sikker løsning hvis du ønsker fliser og gulvvarme. Ulempen er at det kræver et tykkere gulv end nogle af de lette gulvkonstruktioner der er kommet frem.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også