Vandskade

Så vi har fundet en vandskade i det nye hus, og jeg ringer til forsikringen i morgen. Men jeg har fundet et rør som går lige over væggen med vandskaden, og jeg kan ikke lurer dets formål

Nogen der har gode bud?
Tilstandsrapporten nævner godt, st undertaget har huller som en k3, men intet om dette rør eller vandskaden/skimmelsvamp på væggen.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Føles væggen fugtig ? Farver kan snyde på billedet men umiddelbart ligner det en skade der forlængst er tørret ud, og de der sorte pletter må siges at være ret små.

Røret er nok noget udluftning

Ask
Har huset stået koldt længe ?
Hvad er der på taget over røret ? En hætte ?
Er brædder omkring røret på loftet fugtige
Hvad laver spanden ? Samler den vand fordi taget er utæt ?

Hvis væggen kun er klam midt på tyder det jo på at vandet er ved at fordampe. Men i skal selvfølgelig sikre jer at årsagen er væk.

Hvis underlaget er tilstrækkeligt hullet kan fygesne dog være årsagen 

/Ask

Ask
AskH. skrev den 07-02-2021 14:48:43

Har huset stået koldt længe ?
Hvad er der på taget over røret ? En hætte ?
Er brædder omkring røret på loftet fugtige

Hvis væggen kun er klam midt på tyder det jo på at vandet er ved at fordampe. Men i skal selvfølgelig sikre jer at årsagen er væk.

Hvis underlaget er tilstrækkeligt hullet kan fygesne dog være årsagen 

/Ask

 Huset har stået med en temp. på 17 grader fra august til februar.


Der er en lille udluftning, se billedet det er den som er ene.

Har lige målt fugt på væggen midten er ca. 20% og så bliver den gradvist lavere indtil vi rammer 2/3% i yderkanten.

Der er ikke vådt eller lignende på lofter.
Fygesne er ikke utænkeligt.
Det kan være udluftning fra kloak, som så går ned i muren. Det ser nogen mistænkelig ud med det gamle badekar. Har man forsøgt at opsamle vand fra utætheden.
Hvis der i tilstandsrapport er nævnt nogle huller med K3 så betyder det at disse huller har umiddelbar risiko for at give bygnings skader.
Når det er nævnt der, så er i bekendt med det, og ejerskifte forsikring vil ikke give noget til det. Desuden ligger det sikkert under selvrisiko grænsen.
Umiddelbart ville jeg stille badekarret ( hvis den er tæt) så vandet opsamles som kommer oppefra. Eventuelt noget tape skråt omkring røret som kan lede vand ud og dryppe ned i karret.
Og når vejret er til det  tag nogle tagsten af og få repareret undertaget. så udtørrer det i muren og der sker ikke mere. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
ev elmand skrev den 07-02-2021 14:53:48

Det kan være udluftning fra kloak, som så går ned i muren. Det ser nogen mistænkelig ud med det gamle badekar. Har man forsøgt at opsamle vand fra utætheden.
Hvis der i tilstandsrapport er nævnt nogle huller med K3 så betyder det at disse huller har umiddelbar risiko for at give bygnings skader.
Når det er nævnt der, så er i bekendt med det, og ejerskifte forsikring vil ikke give noget til det. Desuden ligger det sikkert under selvrisiko grænsen.
Umiddelbart ville jeg stille badekarret ( hvis den er tæt) så vandet opsamles som kommer oppefra. Eventuelt noget tape skråt omkring røret som kan lede vand ud og dryppe ned i karret.
Og når vejret er til det  tag nogle tagsten af og få repareret undertaget. så udtørrer det i muren og der sker ikke mere. 
Badeværelset er tæt på så det gir ok, mening med udluftning af kloak.

Kan man gå til husforsikring vedr. svampen eller?

Jeg lapper hullet let indefra i morgen, og vi gå nyt tag til sommer heldigvis.

Kan jeg blot vaske væggen ren efter jeg har behandlet den med rodalon, også fortsætte med at fjerne tapet?

 

Hvis det kun er den smule sort der har du næppe brug for en forsikring. Du skal bare vaske med rodalon.

Men tilgengæld skal temperaturen op så ting kan tørre. Husforsikring kan måske hjælpe med affugtere men det kommer til at koste i strøm 

Ask
Lad det udtørre og det problem er løst hvis der ikke kommer mere vand ned. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg er til et langt og kedeligt møde, og har derfor tid til at give en opfølgning og afslutning.

- Vores ejerskifte kom forbi, og de ville gerne dække årsagen dvs. tætning af hullet i undertaget også efterfølgende isolering af røret, samt montering af kloakventil og ny tagsten udvendigt. De vurderede det til ca. at koste 3000 kr., og med en selvrisiko på 5000 kr. så frafaldt de.

- Jeg fixede selv skaden ved at isolere røret, montering af vakuum ventil, tætning af undertag også undlod jeg at skifte tagsten, da taget skal af til sommer.

- Væggen er efterhånden blevet helt tør, og fugtigheden i rummet et blevet konstant, hvilket jeg tolker som at væggen ikke længere afgiver overskydende fugt til rummet.

 Mange tak for hjælpen og jeres kyndige input.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis