Hjælp gammelt fjernvarme

Hej allesammen
Jeg har noget gammelt møg i kælderen til fjernvarme, måske nogen kan fortælle mig hvad de forskellige ting har af funktioner
Især termostaten og den blå ufo
Og hvad jeg skal skrue på for at returvandet er så lavt som mulig
Mvh
Sylvester 

Hej allesammen Jeg har noget gammelt møg i... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
S. Fabrin skrev den 07-02-2021 14:06:51

 Bliver returtemperaturen ikke beregnet som et gennemsnit for året? Så kan du godt tillade dig at at have en højere returtemperatur. når det er koldt som nu. Ellers er valget som før beskrevet mellem lav returtemperatur eller lav temperatur i rummene. Valget mellem pest eller kolera.

 Jeg har bare haft 32c i returvarmen de sidste mange måneder, og pludselig er den højer, selvom radiator står på det samme som de plejer..  Jeg ser hvad der sker, ellers må jeg lige have en til at komme og kigge på det. 

Det betyder noget at det er konstant. Altså ikke skrue op og ned f.eks. om natten. Man kan godt skrue ned medens der udluftes men termostat sættes på det samme igen bagefter. 
Den Ufo som du har ved fjernvarme holder lav differens tryk. Og det hjælper på at reducere gennemstrømning ved pludselig brug for varme.
Så efter nogle timer uden at du rører ved termostater, og i har en ok temperatur mærker du på retur rør og derefter skruer du LIDT ned for de varmeste. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg må rode lidt med det og se.
Tak for jeres svar

Forbandet fjernvarme, og man kan ikke melde sig ud af det i den her lille by.. Og så betaler man 55kr pr. M2 uanset om du bruger varme eller ej. 
S. Fabrin skrev den 07-02-2021 14:13:30

Du viser en ventil men begrænsning af fremløbsmængden. Vist i den orange cirkel. Selve termostaten, plastikdelen, skal stå på ca. 3, som giver en temperatur på ca. 20°C.

 Ja og på den ventil er der tal fra 1-7 og et N


Jeg har gamle støbejerns radiatore
Annonce
Når du skruer på gennemstrømning på ventilen og IKKE har termostat hovedet på, så er der stor gennemstrømning.
En anden måde at sænke retur temperatur på er at skifte til radiatorer med større varmeflade. Men det er en større sag som ikke lige laves her søndag eftermiddag.
Når du efter nogle dages ro har fundet hvilke radiatorer der kommer med det varme returvand så kan du tage stilling til eventuel udskiftning. Og så er de nyere sikkert meget pænere.
En radiator koster 1000 - 2000 kr men udskiftning løber jo længere op. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg fandt problemet tror jeg.. Lige nu er der tændt for alle radiatore  som de plejer, og returvand til varmeværk er nede på 27c.. I haven er der en murstens bygning med bad og toilet, og et opbevaringsrum, der sidder en radiator, og så snart den blev slukket, så faldt retur temperaturen, så det er nok den der er problemet.

Det lyder godt.
Mon ikke du skal holde 5 grader derude uden at det går ud over hele økonomien hvis det er opbevaring af maling m.m. . Er dette udhus medregnet i den faste afgift.  Ssssccchhh nævn det ikke for fjernvarme selskabet.   

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Haha.. Det ved jeg faktisk ikke.. Ssscch hehe
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også