Hjælp gammelt fjernvarme

Hej allesammen
Jeg har noget gammelt møg i kælderen til fjernvarme, måske nogen kan fortælle mig hvad de forskellige ting har af funktioner
Især termostaten og den blå ufo
Og hvad jeg skal skrue på for at returvandet er så lavt som mulig
Mvh
Sylvester 

19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Termostaten ser ud til at høre til reguleringen af temperaturen i varmtvandsbeholderen. Den behøver du ikke stille på, hvis dit varme vand har en passende temperatur.
UFOen er differenstrykregulator. den skal du heller ikke stille på.
Returtemperaturen fra radiatorerne kan du ikke ud fra de viste billeder, regulere på anden måde end at stille rumtemperaturen på radiatorerne. Hvis en passende rumtemperatur gør at returen er for varm, skal du vælge mellem lav returtemperatur eller lav rumtemperatur ( du fryser eller tager mere tøj på).

fase
UFOen gør at differenstrykket ikke bliver for stort, så det suser i rørene og ventiler.
Returtemperaturen kan reduceres med en returtermomstat, som lukker mere eller mindre for gennemstrømningen og dermed sørger for en tilpas lav returtemperatur. Det betyder samtidigt at dine radiatorer måske ikke kan varme rummene op til den ønskede temperatur. 

fase
Ok. Tak for svarene
Min retur varme har ligget på 32c.. Den er pludselig 40+ grader.. Kan bare ikke finde ud af hvorfor. Det er noget møg
Annonce
SylvesterM skrev den 07-02-2021 13:30:47

Min retur varme har ligget på 32c.. Den er pludselig 40+ grader.. Kan bare ikke finde ud af hvorfor. Det er noget møg

Hvis du har termostatventiler på dine radiatorer, kan du opleve at returtemperaturen stiger, fordi termostaten lukker lidt mere op for at holde rumtemperaturen, når udetemperaturen falder. Hvorfor er det noget møg? 


fase
Fordi når returvandet til fjernvarme selskabet er højer end de 35, så koster det  ekstra😅
Du kan undersøge hvor det varme returvand kommer fra.
Mærk på retur rørene fra vandvarmer og under samtlige radiatorer. De 40 grader du har nu er et gennemsnit af disse retur tilløb. Så skrues lidt ned for de radiatorer som er varme i bunden.
Hvis du har tilstødende rum som stort set ikke er opvarmet så kan dette kræve mere af de andre radiatorer. Så lidt varme i alle rum kan hjælpe. Det sænker også retur temperatur, men sparer dig ikke nødvendigvis på varmeregning.
Er det vandvarmer der har en meget varm retur kan du skrue ned for den. Men husk at den skal en gang imellem op på 55 grader for at undgå risiko for legionella. Ved normalt brug er en gang om ugen ok. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
SylvesterM skrev den 07-02-2021 13:37:49

Fordi når returvandet til fjernvarme selskabet er højer end de 35, så koster det  ekstra😅

 Bliver returtemperaturen ikke beregnet som et gennemsnit for året? Så kan du godt tillade dig at at have en højere returtemperatur. når det er koldt som nu. Ellers er valget som før beskrevet mellem lav returtemperatur eller lav temperatur i rummene. Valget mellem pest eller kolera.


fase
Gør det en forskel hvad tallene på ventilen står på. 
Følger jeg skemaet fra danfoss, og stiller dem efter hvor mange m2 rummet er, så bliver returrøret på radiaroren meget varm, så skruet ned igen
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også