Ny let ydervæg, bryde kuldebroerne

Hejsa

Jeg har et stykke facade, med hhv en dør og en let ydervæg,  så. Skal skiftes ud.

Jeg påtænker at lave samme type dør/væg, (en dør og en væg) som nu, men skal have rykket det udad, for at bryde kuldebroen der er pt. Murene ved siden af er facadeisoleret med 150mm, så jeg vil jo rykke udad,så overgangen er dækket.
Kommentarer et velkomne..

Mut egentlige spørgsmål går på, om der er noget jeg skal være særlig opmærksom på?
Det jeg selv, ser som en særlig udfordring, er at trappen er støbt, og den tilsyneladende sidder sammen med soklen, og altså fungerer fremragende til at afkøle betongulvet indenfor!🤪
Jeg tænker, om det giver mening at pille den inderste række klinker af (den er vist små 10cm) og på en eller andet måde få skåret/boret al betonen væk, så dybt som jeg kan komme, for at fylde mellemrummet op med noget eps/xps??
Giver det mening? 


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

34 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er måske selvmord, at begynde med en slagboremaskine? Vil det være lettere med en borehammer?
Jeg mener at have en idé om at soklen er støbt sammen med trappen.. så måske, skal jeg så langt udad, så jeg kan ramme mellem yderkanten af soklen, og så der, hvor jeg gætter på, der måske er anvendt noget fundablok-lignende?

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Mon ikke din sokkel fortsætter lige gennem dit “indhak”. Hvor tyk bliver din nye ydermur?
Jeg ville lave en “gennemskæring” et stykke inde i din nye ydermur - f.eks. midt under din (kommende) dørkarm. Så er det “bare“ at fjerne et stykke gulv så langt ind i entreen at du kommer ind til din nuværende gulvisolering.
Tror nok at jeg ville bruge en stor vinkelsliber med diamantklinge, og leje en “stor” elektrisk nedbrydningshammer.

Søren O
Tak🙂
Jeg er enig mht. Soklen. Jeg forestiller mig også den fortsætter lige ud.
Ny væg, bliver vel i omegnen af 200-250mm.
Det med gennemskæringen tror jeg ikke jeg forstår..
Nuværende gulvisolering er ikke-eksisterende,  men dette er et fremtidigt projekt 😅
Indersiden af den nye ydervæg ville jeg gerne beholde, hvor den er.


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Jeg er faktisk blevet lidt i tvivl om dette..
Pt. Påtænker jeg at skære en 10cm bred rille, så dybt jeg nu kan med min vinkelsliber (125mm🤔) og bore ud med en borehammer, så jeg kommer så langt ned jeg kan. Hullet påtænker jeg at fylde op  med Kingspan K3, som jeg Har liggende. Måske et tyndt lag mørtel/puds Eller lign. Øverst?


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Annonce
En klassisk løsning er enten at etablere et indvendigt vindfang (hvis pladsen tillader det) eller bygge et lukket bislag. Ved begge løsninger får du en uopvarmet, men lukket zone der reducerer varmetabet.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Spændende tanke.
Ja, det gør det naturligvis.

Vindfang er ikke en mulighed, desværre.
Bislag, skal jeg lige overveje.

Er det spild af kræfter, at forsøge den udskæring i betonklodsen, udvendigt?
Når gulvet indenfor en dag skal renoveres, vil det jo blive med 400mm.. (der er pt. Et nærmest uisoleret betongulv?)

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Godt spørgsmål. Afhængig af omstændighederne ville jeg nok vente med udskæring i betonklodsen til du renoverer gulvet.

Renoveringer går ikke altid efter planen. Du skal være forberedt på overraskelser der ændre de oprindelige planer. De kan selvfølgelig løses, men tidsplanen skrider nok.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Tak..
Da døren er udtjent, ogbvægstykket er isoleret med 70-100mm rockwool, var tanken at udskifte det.
I samme ombæring, ville vi rykke døren udad, så den brød kuldebroen.
Vægstykket ville jeg enten bygge udenpå, eller udskifte med et tykkere, hvor ydersiden var ude, så kuldebroen også var brudt hér.
Jeg kom så til at tænke, om betontrsppen ikke blot leder kulde ind (Eller varme ud) og derfor også burde brydes??

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Med de oplysninger ville jeg nok gennemtænke et lukket uopvarmet bislag til start der samtidig fungere som opbevaring for gummistøvler, regntøj og lignende.

Et lukket bislag bør isoleres forskriftmæssigt mod terræn selv om det ikke er opvarmet. Fugt forsvinder hurtigt.

Med et lukket bislag bibeholder (skifter) du hoveddøren samtidig med du får en ekstra yderdør.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 24 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis