Problemer med ekstremt varmt brugsvand og gulvvarme.

Hej. I går aftes opdagede jeg, at vandet i hanen pludselig blev ekstremt varmt, meget mere end det plejer.

Jeg gik og ryddede op i skuret, hvor installationen også er, men mener ikke, at jeg på nogen måde, har rørt eller trykket på noget.

Der er ikke stillet på termostaten ved varmtvandsbeholderen, den står som den plejer på lige knap 2,5, så umiddelbart er temperaturstigningen for mig uforståeligt.

Gulvvarmen på badeværelset buller også derud af, selvom der heller ikke er ændret på termostaten til dette, uanset indstillingen, bliver der sauna varmt.

Rørene ved varmtvandsbeholderen er rygende, det samme er de jeg kan nå ved installation ved gulvvarmen.

Jeg kan aflæse på boksen ved varmtvandsbeholderen at fremløbstempersturen er over 80 grader, og retur ligger på over 50.

Hvad pokker kan være på spil?

Billedet med krydserne, er for at illustrerer, hvor rørene er glødende.  
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan være kommet til at ødelægge kobberrør som styrer tryk-difference. Det er næsten den eneste forklaring der kan tænkes når det både er beholder og gulvvarme. Måske har du slået termostathovedet løs til både vandvarmer og et andet sted til gulvvarmen.
Du kan med det samme dreje på fremløb på fjernvarme så den kun er lidt åben. Det kan sikkert tøjle din varmemåler. Men løsningen er nok at ringe til varmeværket i morgen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 07-02-2021 18:46:34

Du kan være kommet til at ødelægge kobberrør som styrer tryk-difference. Det er næsten den eneste forklaring der kan tænkes når det både er beholder og gulvvarme. Måske har du slået termostathovedet løs til både vandvarmer og et andet sted til gulvvarmen.
Du kan med det samme dreje på fremløb på fjernvarme så den kun er lidt åben. Det kan sikkert tøjle din varmemåler. Men løsningen er nok at ringe til varmeværket i morgen. 

 Hej Erik. Tak for dit svar. Hvor finder jeg fremløbet til fjernvarmen på min installation? 

😬
Ventilen til at “drosle ned” for fjernvarmen er ventilen med det røde greb nede mod gulvet inde i hjørnet. Den blå ved siden af kan også bruges (det er returløbet til fjernvarmen).

Søren O
Søren O skrev den 07-02-2021 19:53:25

Ventilen til at “drosle ned” for fjernvarmen er ventilen med det røde greb nede mod gulvet inde i hjørnet. Den blå ved siden af kan også bruges (det er returløbet til fjernvarmen).

 Tak Søren. Vil du også tro, at et stød/slag mod kobberrøret, der hvor det sidder yderst til højre, kan være synderen til mit problem? 

Hvis kobberrøret er blevet klemt helt fladt vil der være helt lukket for “signal”, så trykdifferensregulatoren ikke fungerer efter hensigten.
Dit fjernvarmeværk har sikkert hævet fremløbstemperaturen på vandet, så i ikke skal fryse i denne kolde tid.
Din varmtvandsbeholder kører uden om trykdifferensventilen, så din returtermostat burde regulere som den plejer. Temperaturregulering med returtermostat er dog ikke optimalt, da fet er trturvandet fra varmespiralen i beholderen der bestemmer hvornår der skal lukkes for opvarmning af beholderen. Reguleringen bør foretages med en termostatventil der har en føler som skal ind i et dykrør i beholderen.
Der må også sidde en termostatventil til din gulvvarme. Prøv af afmontere følerhovedet og se om stiften inde bagved fungerer som den skal. Stiften skal selv komme ud efter den er blevet trykket ind.

Søren O
Du skal have mange tak for din tid Søren. Det kan jeg helt sikkert bruge. Tak. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis