Fjerne betongulv - skillevæggene ..

Hej alle.
Jeg har erhvervet mig et hus fra 1970, hvor gulvet ifølge tegning er 25cm singels, 20cm lecabeton 1:8 samt pudslag på 4 cm

planen er at fjerne betonen, isolere med 300mm styrolit, lægge radonsikring mv (hva er rækkefølgen i øvrigt lige der?)
Derudover naturligvis gulvvarme.

men, efter alt at dømme er skillevæggene sat på lecabetonen, før pudslaget.
Hva har i af erfaringer med skillevægge der står på betonpladen, i forhold til at undgå de slasker ned?

understøtning virker en anelse voldsomt. Er det nok bare at lade de sidste 10 cm ind mod væggen bestå?

pft


går det galt, så henter jeg manualen :-)
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det med de sidste 10 cm er ikke en god løsning. Du behøver ikke at understøbe med beton. Det er nemmere at mure op under skillevæggene. Man kan bruge leca blokke, og så mure dem lidt i forbandt. Det er samme princip med 1 m gravning ind under og så et par meter jord før næste 1 meter under-muring. Når det drejer sig om ikke bærende skillerum, så kan man godt tage lidt mere end 1 m. så det passer til f.eks. 3 stk 40 cm blokke.  Mål ud så det også passer næste gang uden at der er meget tilhugning.
Man kan godt grave ud midt i rummet først, og så lade 0,5 m jord stå tilbage ind ved muren. Så får man en bedre og nemmere arbejdsstilling når man går ind under murer på den ene meter.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 07-02-2021 10:44:29

Det med de sidste 10 cm er ikke en god løsning. Du behøver ikke at understøbe med beton. Det er nemmere at mure op under skillevæggene. Man kan bruge leca blokke, og så mure dem lidt i forbandt. Det er samme princip med 1 m gravning ind under og så et par meter jord før næste 1 meter under-muring. Når det drejer sig om ikke bærende skillerum, så kan man godt tage lidt mere end 1 m. så det passer til f.eks. 3 stk 40 cm blokke.  Mål ud så det også passer næste gang uden at der er meget tilhugning.
Man kan godt grave ud midt i rummet først, og så lade 0,5 m jord stå tilbage ind ved muren. Så får man en bedre og nemmere arbejdsstilling når man går ind under murer på den ene meter.

 
hvor dybt skal man ned? For kan godt se at på den måde er det jo nok ikke videre besværligt. Det er nemlig ikke vildt mange vægge.


går det galt, så henter jeg manualen :-)
Du skal grave lidt under planlagt bund-dybde på resten. Det er ok med 5-10 cm under. Men du skal ned til naturlig bund, altså under singels. Og det skal jo passe med f.eks. lidt mørtel nederst, så 3 x 20 cm hvis du vælger leca blokke.
Og så skal du ikke grave for langt ned og bagefter fylde op. Det skal stå på den faste naturlige bund.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Så er 5cm under singels vel ok. Så kan jeg jo i øvrigt lige så godt fjerne alt singels, og lægge 400mm styrolit :-)

Det lyder ikke vildt besværligt - tak !

går det galt, så henter jeg manualen :-)
De 3 x 20 cm giver jo 60 cm ialt  og det gælder så direkte under skillerum.
 Du har ca. 50 cm nu til underkant singels. Med 40 cm isolering og 10 cm beton passer målene. Husk at gulv belægning også skal regnes med. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis