Opretning af gulv på i-jerns profiler

Jeg har i dag fjernet et gammelt plankegulv og skal have lagt nye strøer ud til et nyt plankegulv. Der er kælder under rummet. Det specielle er at de bærende bjælker er i-jern profil i størrelsen 65 x 130 mm. Der er ca 50 - 60 mm fra oversiden af i-jernet op til undersiden af det kommende gulv.

Hvordan vil i rette gulvet op? Vil i udlægge strøer direkte oven på i-jernet og nivellere strøerne op med kiler? Og så fiksere det hele med montagelim, når det er linet op i den rigtige højde?

Det gamle gulv var rettet op ved at der var lagt forskallingsbrædder ud i bunden mellen i-jern profilerne og oven på dem var der så stillet nogle reglar op og brugt som strøer. Men dette setup virker lidt løst

Hvordan ville I gøre?
Sådan tænker jeg at gøre

Sådan var det gamle gulv rettet op

Sådan ser rummet ud. Bemærk at der hvor jeg står og den lige foran er alm bærende bjælker i træ. Det er de 4 smalle der er i-jern
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds
Din metode er næsten ok. Dog ville jeg lægge strøer på tværs af I-jerns profiler. OG jeg ville ikke bruge kiler da de har tendens til at flytte sig over tid. Og så er det intet værd.
Skær en masse stykker 8 mm krydsfiner, 3 mm masonite, 2 mm tagpap og andet bare det har forskellig tykkelse. Gerne 100 x 100 mm. Det er mere stabilt. Så stables et passende antal. MEN der skal en stribe montage lim både ned imod jern og imellem hvert lag. Ligeledes en en skrue igennem strø og ned igennem stakken at klodser, uden for jernet. På den måde sikrer du dig at det hele bliver på plads.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for svar ev elmand og bedker. Vil dog ikke lægge strøer på tværs af profiler (ev elmand), da jeg gerne vil lægge de nye gulv planker på den lange led i rummet. Fin ide at skrue noget på siden for at sikre at der ikke er noget der glider ud (bedker)

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis