Stiga park royal, meget tung at tørne

Hej LDS.

Så kommer min første tråd, jeg ikke den bedste til at formulere osv.
Men håber det går alligevel.

Jeg har en stiga park royal med hydro fra 2001.
Den har lige fået helt ny starter og jeg har justeret ventiler til 0.20 men den er sindsyg tung at dreje i motoren med tændrør i, bare med hånden og når man tørner på nøglen drejer den en halv eller 3/4 omgang uden start.
Batteri er nyt og fuldt opladet, også prøvet med bil batteri 85ah.
Har renset alle stik og ledninger, stel forbindelser osv.

Nogen siger man skal dreje stemplet 5mm mere en top center, så det kommer lidt ned igen og så indstille ventiler, men har ikke turde prøve det.

Men at den er så tung at tørne er ikke rigtigt og den vil ikke starte lige meget hvor meget man tørner.

Vh 1000 kunsteren.

1000 kunsteren
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal stille ventilspillerummet når motoren er drejet så ventilen er så løst som muligt.

Har du haft motoren adskildt ?

Vi prøver igen, i morgen --
Har ikke haft motoren adskilt.

Har indstillet ved at dreje stemplet til top og indsugningen er løs og udstødning er stram.
Så har jeg indstillet indsugning og så drejet til indsugning er stram så udstødning er løs.

Det er en 20hp twin briggs og stratton

1000 kunsteren
Begge ventiler skal  være løse samtidig. Der er 4 takter, de to er når stemplet er i top, (udstødningstakt og kompressionstakt)
Kompressinstakt er når begge ventiler er lukket (kompression)
Er kun insugningsventilen løs, har du justeret den ved udstødningstakten.

Du kan havde justeret dem mens stødstangen til den respektive ventil, skubber lidt på ventil vipperene (kan ikke huske navnet) og så bliver ventilspillerummet ikke korrekt.

B&S skal stilles 0.1 men i det hele taget betyder ventilspillerummet ikke så vanvittig meget på de motorer. jeg har haft flere hvor ventilspillerummet er 0.4 og kører fint :O

www.Duckduckgo.com sikker søgemaskine
Hvis jeg så har indstillet forkert, hvordan får jeg så et nul punkt at gå ud fra. Nu vil den jo blive løs på et forkert tidspunkt, hvis jeg har indstillet forkert.

Havde bare set en video hvor han drejede til den var løs i toppen, så indstillede han den, så drejede han og indstillede bunden.

Skal de ikke indstilles med stempel i top osv.

1000 kunsteren
Der er sjældent et mærke på småmaskinemotorers svinghjul, ligesom biler motorcyker etc.
DIn motor er med stødstænger og ikke særlig præcis, i forhold til bedre ydende motoerer med indsprøjtning og overliggende knastaksler ovs.

Tørn motor til du kan skimte stemplet komme op til tændrørshul, stik noget ned og mærk hvornår stemplet er helt i stop (Pas på med skruetrækker ridser eller kommer i klemme!), er begge ventilvippe arme løse, er du på TDC (top dead center) kompressionstakten og du kan justere.

-Indsugningstakt åbner indsugningsventil (stemplet går ned imens for at suge benzin/luft ind)
-Kompressionstakt lukker indsugningsventil og udstødningsventiler allerede lukket, (stemplet går op of komprimere luft/benzin balndingen)
-Forbrændingstakt stemplet går ned, til sidst begynder udstødningsventil at åbne
-Udstødningstakt, stempel går og, mens udstødnindgventil er åben (udstødningsgassen bliver trykket ud)
udstødningsventil lukker til sidst

Du kan følge med i hvilken takt cylinderen er i ved at se på ventilerne åbne og lukke sig

www.Duckduckgo.com sikker søgemaskine
Annonce
Tak for svar Nicholas.

Nu kan den starte men en enkelt omgang på starteren.

Jeg havde justeret dem rigtigt i første omgang, jeg havde bare lavet for meget spille rum. Nu de spænd med 0.1 som du anbefalede og nu starter den uden problemer.

Tak og fortsat god weekend 

1000 kunsteren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis