Trække rør igennem bjælkelag i etageejendom

Hej alle Lav-Det-Selv folk,

Vi er pt i gang med at lave nyt gulv i vores lejlighed på 4 sal. Når vi har overstået det skal vi have installeret en gaspejs. I den forbindelse skal der trækkes et gasrør under gulvet. Montøren af gaspejsen mener at røret bare kan skæres ned i det originale bjælkelag eller bores igennem.
Det var planen er føre røret stort set midt i rummet. Men jeg er noget i tvivl om det svækker bjælkerne for meget.
Der er tale om 8 gange 8 tomme bjælker. Og der skal bores et hul på 42-45 mm i diameter. (Trækrøret er 40 mm i diameter).

Er der nogen der kan svare på om det er forsvarligt at bore et hul igennem dem?

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er helt klart bedre at bore hul i midten af bjælken end i top eller bund. Kan i så gøre det ud mod understøtningerne i stedet for i fo4 midt i rummet vil jeg slet ikke være betænkelig.

Søren O
8" er sådan ca. 200 mm Så 45 mm er noget stort hul i det forhold. SKAL det være midt på, så kan i skrue et stykke krydsfiner på begge sider af bjælkerne. F.eks. L x H x T 500 x 200 x 20 mm  Og så bore midt i. Og i skal ikke spare på skruer. Er bjælker nogenlunde lge på siden så vil et godt lag snedker lim imellem også styrke det hele.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Jeg ville skrue reglar på begge sider med gennemgående bolte og så min 1 meter lang. hvis det bjælkelag giver sig det Mindste er der kaos.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis