El-installationer bag skab eller ovn?

Hej alle,

Jeg håber I kan være behjælpelige her.
Vi vil til at renovere vores køkken og i den forbindelse vil jeg høre jer om det er lovligt at have samlinger som disse siddende inde i et skab, bag indbygningsovn eller hvad der ellers er af muligheder?
 Jeg kontakter naturligvis en autoriseret elinstallatør til at udføre arbejdet, men inden da, så vil jeg gerne høre hvilke muligheder der er.

På forhånd tak,
Niels 
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er ikke ulovligt, men de fleste ovne og andre hvidevarer er så dybe at der næppe er plads. Jeg vil foreslå at tilslutninger monteres i naboskabene og så ville jeg foretrække stikkontakter

 

En del af installationen er ulovlig, idet jordledningen er døbt om ved at vikle gulgrøn tape om en leder af en anden farve, så kablet skal skiftes.
Der er ikke plads bag en ovn til den viste installation. Så du må finde et andet sted at anbringe dåserne.
Er det korrekt, hvis jeg antager, at du selv har lavet installationen?

fase
Tak for jeres svar.
Hvis jeg forstår jer ret, så er installationen som princip lovlig. Også selvom den havde været inde i et køkkenskab?

Der er stikkontakter bag køleskab og ovn nu, men de skal flyttes til køleskab og ovns nye placeringer.
Det jeg var usikker på var om disse to kasser kunne gemmes væk eller om det var ulovligt at 'dække dem til' bag et skab/ovn/køleskab eller lignende. 

Det er ikke korrekt antaget, da jeg ikke har det mindste begreb om elinstallationer.
De er godkendt på denne måde ved el-eftersyn da vi købte andelsboligen.
Her er et billede tættere på.

Vil du stadig mene at den er ulovlig?

Vh,
Niels
Den ovn vi har stikker kun 50cm ind i skabet som er 58cm i dybden. Installationen sidder bag ovnen med en ledning så lang at ovnen kan tages ud og sættes på noget ved afmontering.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Da jeg var i lære mellem 70 og 74 var det lovligt at tape om til jordledning, hvilket også er begrundelsen for at tapen kunne købes, ellers giver det ingen mening. Hvorom alting er så er det bedre med en tapat jorledning hvis den ellers er forbundet til jord. Men som jeg skrev i mit indlæg så vær opmærksom på dybde. Vi har lige indsat Miele opvasker og ovn hvor der ikke er plads til dine dåser. og hvis en skulle være meget krakilsk så må dåserne selvfølgelig ikke sidde uden låg, men jeg antage at du har fjernet dem for at vise din installation


 

Annonce
Man må gerne markere andre ledninger om så de kan fungere som jord.
Jord kablet er det eneste hellige, som man ikke kan markere om til anden funktion. 

Elektronikteknikeren
For at komme tilbage til spørgsmålet, så må man ikke gemme disse dåser bag faste skabe. Hvis det skal sidde der så saver man hul i bagbeklædning så dåser er tilgængelige og skabe kan komme helt imod væggen.
Er det bag køleskab ovn m.m. så er skabet ofte åbent der og dermed er installationen tilgængelig når køler eller ovn trækkes ud. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Gregeren skrev den 06-02-2021 17:27:34

Man må gerne markere andre ledninger om så de kan fungere som jord.
Jord kablet er det eneste hellige, som man ikke kan markere om til anden funktion. 

 Nej, det er ikke tilladt. Jordledningen skal have samme farve i hele sin udstrækning.


fase
Mange tak for jeres svar allesammen. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis