Platform - valg af træ

Jeg har en indvendig kældertrappe som drejer 90 grader, hvor jeg pt er i gang med renovere væggen.

Mit problem er, at jeg ikke kan nå toppen af væggen og loftet, uanset hvor jeg står på trappen, hvilket giver nogle udfordringer når jeg skal pudse op igen.

Hvad kan jeg gøre for, at komme op i højden, uden at købe en special stige til knap 4000 kr?

Overvejer at bygge en platform som på den ene side hviler på et trappetrin og på den anden side hviler på et solidt værkstedsbord. Platformen vil nok være 2 meter lang og 60-70 cm bred, men hvad skal jeg lave den af, så den kan bære mine 110 kg?

Eller er der andre fif til at komme op i højden på en nem og halv billig måde? 

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Læg en plade eller brædder på et trin og sæt så nogle lange stolper på trin længere nede. Optimalt understøttes Per 60-70cm. Så bliver det godt stabilt. Brug nogle beslag til at skrue det hele fast i væggen. Og smid nogle kiler under stolper på trinene så det hele står i spænd 

Så pudser du øverst mens platformen er der, og bagefter fjerner du platformen, pudser nederst og finder i den omgang også hullerne fra at have platformen sat fast. 

Ask
ev elmand skrev den 06-02-2021 19:52:23

Du har planlagt med værksteds bord som understøtning samt trappetrin. Så vil en aluminium stige være ok med 3 brædder over, eller en anden form for plade. 

 Vil en enkelstige i alu på ca. 2.7m kunne bære mine 110 kg? 


Også hvis det et en stige fra jem og fix? 
Jeg har ofte stået på en stige på den måde. Jeg vejer godt nok meget mindre - - - - 109  - - - .
Men Nu starter du tråden med at skrive 2 m så de sidste 70 cm kan jo ligge hen over værksteds bordet.
Afprøv det ved at lægge stigen på 2 stykker træ med 2 m afstand ude i gårdspladsen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det enkleste, hurtigste og billigste er at få fat på nogle engangspaller og mokke dem sammen til et solidt stilads. De koster gratis og fås i utallige størrelser.

... og ja! Både engangspaller og en alustige fra jem & fusk kan uden problemer klare 110kg, du skal bare sikre dig at stilladset ikke kan skride under dig.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Sikke nogle gode svar - tak alle sammen 🙂

Jeg har målt lidt på det, og er kommet frem til at jeg nok er nødt til at bygge en platform på den højeste del af trappen.

Tanken er at hvert ben af platformen står på hvert sit trin. Dvs at hvert ben er forskellig længde... Platformen bliver ca. 180 cm lang.

Heldigvis kan jeg skrue benene fast i trappen, da den alligevel skal have skiftet belægning 🙂

Hvilke dimensioner træ skal jeg bruge for at det kan bære mig? 
Det som du har.
Kan være 95 mm forskalling på højkant, lægter på højkant eller reglar.
Til at understøtte kan du bruge  som forslået et stykke af en engangs palle, det er mere sidestabil end stolper.
Men hvis du vil bruge det så hjælper en skråstiver meget. Den skrues fra fod af en stolpe til top af den anden. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis