Bygge et skab i en niche

Hej
Jeg er ved at lægge nyt gulv i gangen, og så mente fruen at vi lige kunne lave et nyt skab osse. Der stod tre gamle spånpladeskabe med låger i en niche på 165x81 cm.
Planen er at lægge gulv i nichen, og sætte glasvæg på væggene - de står i rå gasbeton.
Så skal der to skydelåger for, dem køber vi, og jeg skal bygge hylder/indretning.

Fruen har bestilt indretningen som et T, med ca 60 cm bøjlestang på den ene side, og 105 cm hylder på den anden. Og altså en hylde på tværs af hele nichen i ca 190 cm højde.

Jeg har læst rundt på siden her, og kan se man kan få noget der hedder østenfiner. Vil det være et godt pladevalg her? Eller er en birkefiner stærkere?
Og kan jeg nøjes med 12 mm eller skal jeg op i 15 - 18 mm? Jeg skal bruge 4-5 plader så prisen betyder jo osse lidt.

God dag, med håbet om gode input 😊
Excelhajen


Alle råd er givet i bedste mening og uden garanti.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds.
Jeg ville nok foretrække hvidmalet spånplade i stedet. Så er det behandlet fra starten. Med den bredde så skal du nok op i 19 mm og så kan de måske endda komme til at bue lidt på midten.
Krydsfiner hylder bliver lidt trælse at have tøj på.
Når du selv laver det så bliver det jo med faste hylder, da det ikke er let at lave de små huller i siderne som hylder kan hænge på.
Jeg ville foretrække at købe skabkorpus  der passer hos f.eks. Ikea Det kan være  af typen Mogensen. Eller kig på walk in det er jo det du vil lave uden dog at kunne være derinde
Dybden er 81 cm og skydelåger fylder noget. så mon ikke det alligevel passer med de 58 cm i dybden som færdig skabe er.
Vil du arbejde med hele plader selv, så kan man købe kanter til at lime sætte på med strygejern. Med et stykke papir imellem kantliste og strygejern undgår du mørke aftegninger. Kanter der stikker ud skæres af med hobbykniv og slibes let med fint sandpapir på en klods..  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Erik
Det lyder faktisk som en god ide med melaminplader og de koster ikke alverden i Silvan. 390 kr per plade.
Jeg tænker jeg laver det selv for at udnytte pladsen optimalt.
Tak for tippet!
Ps hylderne regner jeg med at lægge på genbrugslister som skrues i på tre sider - midtskille og mur i bag og side.

Alle råd er givet i bedste mening og uden garanti.
Det lyder som en ok plan.
Det er en god ide at fæstne den midterste hylde i begge sider. Måske med et par 7 mm huller nedefra og et par små 6 mm dybler i listen der kommer op i de huller. Det sikrer at skillevæg ikke buler ud selv om den kun er 190 cm høj.
Skal der hænge lange kjoler eller frakker, så kan der ikke være en hylde i bunden under bøjlestang, Men er det kun korte ting så kan denne plads også udnyttes.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
😊 nu har jeg foreløbig glatspartlet væggene så fruen kan sætte glasvæv op. 

Alle råd er givet i bedste mening og uden garanti.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis