Hems - forankring i mursten?

Hej med jer

Jeg vil bygge en hems, der på tre sider bliver forankret i fuldmuret murstensvæg. Min plan er at montere en ramme af spærtræ ind i de tre sider, der følger væggene, men er i tvivl om, hvad jeg skal bruge til at forankre med.

Min første tanke var ekspansionsbolte, men kan se herinde, at der er delte meninger om det.
Er karmskruer bedre? Eller gevindstænger og klæbeanker?

Håber på at få lidt input fra jer.
På forhånd tak!

Anders
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds.
Jeg ville nok foretrække 45 mm tyk reglar imod murene, så skal der ikke bruges så lange skruer.
Gevindstæng og klæbeankre er fortrinlige, det er skruer med rawlplug også. Fordelen er at begge metoder trækker træet ind imod muren når man spænder skruerne. Jeg foretrækker passende store skruer med rawlplug det kan være 6 mm i 8 mm plugs og så en del af dem. Bore igennem både spærtræ og ind i muren med murbor. Rawlplugs sættes i hullet i træet og med skruen bankes det hele ind indtil der mangle 25-30 mm så skrues resten.
Man skal være lidt hurtig med klæbeankre ellers har de sat sig inden man får det hele på plads.
Karmskruer har stor styrke, men trækker ikke træet an, Derfor er de meget velegnede ved - - -gæt selv - - - dør og vindues karme.
Ekspansions bolte holder fantastisk i hårde materialer, for eksempel beton. Men kommer man til at bore tæt ved fugen i murstensvæg så sprænges stenen og den bolt holder ikke så godt.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Nu fremgår det ikke af indlægget om det er en lille hems der bare skal holde til et par børn, men hvis det virkelig skal holde til noget, så ville jeg starte med at montere nogle lodrette 45 mm. regler med ca. 1 meters afstand på væggene så de støtter på gulvet oven på disse lægges så de vandrette regler der fastgøres til væggen, eller til de lodrette regler med vinkeljern.Uden disse lodrette regler hænger hele konstruktionen jo i skruerne.
Reglar skruet fast i muren til at lægge det tværgående an på. Brug karmskruer med stort hovede, bor for i træet med samme dimension som skruen og 6mm i muren, så trækker det fint ind imod muren. Evt også lave en undersænkning ved hullet og sætte en skive imellem.

/BOFH


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Det er ret normalt at fastgøre f.eks. en carport på muren med franske skruer og rawlplugs, eller som BOFH foreslår Karmskruer med stort hoved og så bore for i træet med 7,5 - 8 mm bor. ( 5,5 eller 6 mm ind i mur afhængig af murtypen.) 
En hems har kun belastning nedad, og det kan begge metoder holde. En carport har også træk udad når vinden rykker, så det er sværere at få til at holde. Alligevel lykkes det.
Om regler tværs over rummet kan holde alene ved jeg ikke da målene ikke er oplyst.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej alle

Tusind tak for rådene. Jeg endte med at montere med karmskruer (7,5 x 112 mm) som flere af jer også nævnte. Det holder fint.

Nu er jeg igang med elarbejde i samarbejde med elektriker og er nysgerrig om I også har gode råd ift indmuringsdåser.

Hvilken type mørtel vil I anbefale? Bakkemørtel og så pudse udenpå med strandmørtel (resten af huset er pudsede mursten)? Er der noget jeg skal være særligt opmærksom på?

På forhånd tak.

Anders
Annonce
Til fastgørelse af indmuringsdåser bruger du mørtel med cement i (1: 6 ca.) . Det er ligegyldigt, hvilken mørtel du bruger. Du fylder hullet omkring dåserne op indtil nogle mm før muren og pudser færdig med den mørtel der er brugt til resten af muren.

fase
Det du bruger til sidst er sikkert det man kalder universal filtsemørtel også kaldet vandskuringsmørtel 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis