3 meter bordplade - kan den bære?

Hej
Jeg vil gerne have en 30mm 80x300 cm bordplade (gerne valnød) på mit hæve sænke stel. Der er 2 meter mellem benene.

Jeg påtænker at skære en plade på 10cm og skrue på bagkanten så den stikker 5cm op og 5cm ned.

Men kan den bære ude ved forkanten uden at komme til at bue? Kan den bære at man står og hænger på den med halvdelen af sin kropsvægt?? 
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis det skal holde bliver det nok nødvendigt at lave en sarg. Så din plade på bagkanten, hjælper ikke så meget før du flytter den ned under pladen, samt fastgør den til benene, så den sidder i "spænd" i mellem dem.
Jeg ville nok fræse et vinkeljern ind i forkantens underside, som virker som sarg her.

Forestil dig at bordet er nede i "siddestilling" og at svigermor så lige sætter popo'en på kanten, når hun skal se hvad du laver           

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
... så har man da en trailer til at køre hende hjem på...
lav en dobbeltplade. Lim 16 mm MDF under pladen ud til 15-18 fra forkant.
Rustkongen skrev den 06-02-2021 10:43:59

Hej
Jeg vil gerne have en 30mm 80x300 cm bordplade (gerne valnød) på mit hæve sænke stel. Der er 2 meter mellem benene.
Men kan den bære ude ved forkanten uden at komme til at bue? Kan den bære at man står og hænger på den med halvdelen af sin kropsvægt?? 

Hvordan er dine hæve/sænke ben sat sammen ?

De hæve/sænke stel jeg kender har i forvejen benene sat sammen af en tværgående metal "sarg" ca 2/3 inde under bordet.
På disse bensæt ligger der originalt typisk en ca 20 mm lamineret spånplade med en bredde på ca 80 cm.
Hvis dit stel er bygget op på samme måde som de bensæt jeg kender er det derfor i virkligheden en kraftigere bordplade med samme dybte og en frilængde uden for benene/sargen på ca 50 cm i hver ende du planlægger at montere.
Medmindre du planlægger at have meget tunge genstande stående på disse 50 cm frithængende bordplade ville jeg ikke være bekymret - slet ikke hvis du som du skriver planlægger at lave en 10 cm plade på bagkanten af bordet.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis