Hulmursisolering tykkelse?

Hej,

Hvor meget hulmur skal der til før det kan betale sig at fylde den med isolering?

Jeg bor i et etagebyggeri hvor den totale murtykkelse ikke er mere end lige omkring 340mm. Tænker det må være begrænset hvor meget "hul" der er mellem inder og ydermur. Alligevel har jeg hørt at der bliver lobbyet for at få lavet hulmursisolering.

Mon det kan betale sig?

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det korte svar er ja. Hulmursisolering nedsætter luftcirkulationen som er den store synder.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Det er kun relevant når i først har undersøgt om der overhovedet er plads i hulmuren, samt om muren er af en beskaffenhed der tillader at i isolerer. Både mht. Fugt men også om der er for mange sammenmuringer mellem for og bagmur.

Men blot 50mm isolering hvor der før var luft, vil give en god effekt.
Det er jo de første mm der giver den største effekt, og herefter aftager effekten eksponentielt med afstanden til indervæggen.

I jeres tilfælde burde i snakke med nogen der kan levere EPS med grafit, og få dem til at lave en beregning for jer.

Der er massere af tabeller online der viser hvad man kan spare i energi ved forskellige isoleringstykkelser.
F. eks. På Rockwools hjemmeside. 

Elektronikteknikeren
En mursten er ofte 11 cm, så er der 1-1,5 cm pudslag indvendig Det giver så 23 - 24 cm stenmaterialer hvis det er normal hulmur. Når i så har 340 mm er det 10 cm hulmur. Det er meget plads og vil give gode resultater.
MEN det skal naturligvis undersøges nærmere, for der kan jo være lavet nogle tykkere mure på grund af at det er etage byggeri.
De seriøse firmaer undersøger det før tilbuds afgivning med endoskober ( små kameraer )
Men ellers er det jo lige nu tiden til at leje varme følsomme cameraer på trælast butikker. Så kan man se hvor der de største varme afgivelser ud af muren. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Relevant at tilføje er at hulmursisolering også er en ret billig omgang sammenlignet med al anden isolering.

Det kræver ikke vildt meget arbejde at vore et par huller, pumpe isolering ind også fylde hullerne igen.

Derfor er hulmursisolering normalt en no-brainer hvis muren ellers gør det muligt. Det er svært at forestille sig at det ikke vil give plus i regnskabet over få år 

Ask
Annonce
Hvor gammel er bygningen?
Du skriver etagebyggeri, og da er et nærliggende at tro at væggen enten er massiv teglsten (altså uden hulrum) eller såfremt bygningen er "nyere" er den formentlig isoleret i evt. hulrum.
Huset (bygningerne) er fra 58 eller 59 og op til og med 5 sal. Jeg spørger til det fordi isolering har været oppe at vende flere gange over årene, bla iform af udvendig isolering, som dog blev forkastet pga pris, udseende og andet. Det underlige er sådan set at hulmursisolering ikke er lavet forlængst hvis muligheden foreligger og det ellers er rentabelt.

Erfaringen har også vist at man skal være forsigtig med at stole alt for meget på byggerådgivere. De kan se huller til at putte penge i alle vegne, men det er somme tider vanskeligt at få øje på gevinsten ved udgifterne.
Det er heldigvis ikke noget Jeg skal tage stilling til, men det skader ikke at forberede et par relevante ? til en kommende generalforsamling.
Hvis du mener alle rådgivere er nogle banditter, skal du selvfølge ikke hulmurisolerer. Vi lever i et frit land uden tvang. Du er naturligvis i din fulde ret til at fyrer for gråspurvene.   
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Det er der vist ikke nogen der har sagt, men heldige har vi ikke været. Jeg har heller ikke nogen forud indtaget mening om om det skal laves eller ej. Jeg spørger til om det, med det vi ved in mente overhovedet er realistisk. Svaret er åbenbart at man ikke kan vide det uden at undersøge det, hvilket lyder fornuftigt. Håber så bare at bestyrelsen finder en anden end den båtnakke der netop har formøblet mere end een mio på at "renovere" vores vinduer.
Det allerførste må da være, at henvende sig til miljø&teknik. De har sikkert en PDF af tegningerne over huset. Her kan I få konstateret, murenes beskaffenhed.
PS når vinduerne er skiftet, ville det være smal sag, undervejs at smide en tommestok på i hullet og,måle den hulmur.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis