El gennemstrømningsvandvarmer

Hej, er der nogen der har erfaring med el gennemstr. Vandvarmere? Dur de eller er det middelmådigt? Skal have skiftet i sommerhus. Så var det nærliggende.
Hej, er der nogen der har erfaring med el... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Der er næppe begrænsning af flowet af betydning i en gennemstrømningsvandvarmer. Det er der ingen teknisk grund til.

Bliver flowet for stort, bliver vandet tilsvarende koldere. Hvis den kan varme 8 liter pr min fra 10 til 40 grader, vil 16 liter pr min give vand på 25 grader (dobbelt mængde, halv opvarmning)
perhans skrev den 30-01-2024 12:55:18

Jeg har en gennemstrømningsvandvarmer fra elvandvarmer.dk, som sidder efter min monoblock luft-luft varmepumpe, det fungere rigtigt godt og jeg har ikke oplevet at jeg kunne mærke noget temperaturfald i badet, når andre åbner for det varme vand. I starten bruger den det varme vand der er i buffertangen i udeenheden, men den er hurtigt tom og så varmer den bare det kolde vand op. Det koster selvfølgelig nogle penge, men det er jo heller ikke gratis at have 200L varmt vand stående 24/7.

Tak for info - det er godt at høre fra brugere som har erfaringen fra det samme set-up som jeg har tænkt mig skal installeres. 

Jeg tænker at jeg har så meget buffer volumen at min gennemstrømsvandvarmer altid vil modtage forvarmet vand - nogen gange ved badevandstemperatur (nul behov for boost) og andre gange op til 10-15 graders boost.Jeg har købt en 15-21 kw, så der bør være rigeligt med kapacitet. 

Jeg har en gennemstrømningsvandvarmer fra elvandvarmer.dk, som sidder efter min monoblock luft-luft varmepumpe, 

Det er selvfølgelig en luft-vand varmepumpe jeg har. 

perhans skrev den 31-01-2024 08:48:03

Jeg har en gennemstrømningsvandvarmer fra elvandvarmer.dk, som sidder efter min monoblock luft-luft varmepumpe, 

Det er selvfølgelig en luft-vand varmepumpe jeg har. 

Jo jo…den havde jeg luret 🤣🤣.Jeg er spændt på min løsning - har købt en BOSCH VV på 15-21kW, så det svarer jo nogenlunde til det du har. Den bliver sat op til Max 18 Kw, ifht el-installationen.

Den kostede dog det halve, sammenlignet med elvandvarmer.dk, men håber på at det ikke betyder dårligere kvalitet. Jeg har købt via en tysk hjemmeside, da det er væsentlig billigere (og meget større udvalg).

Hmm 18 kW giver jo sådan ca. 26 ampere, og hvis du har 25 til rådighed betyder det jo at der er luge nøjagtig 0,0 ampere til rådighed til resten af huset/ installationen.
mfrost skrev den 31-01-2024 09:24:28

Hmm 18 kW giver jo sådan ca. 26 ampere, og hvis du har 25 til rådighed betyder det jo at der er luge nøjagtig 0,0 ampere til rådighed til resten af huset/ installationen.

Har 50 og den kommer nok aldrig til at yde Max effekt, da den blot skal booste de sidste par grader, når buffertanken er kølet af og varmepumpen lige er startet. Selvfølgelig bliver der et problem, hvis jeg bager en kage, lader bilen og tænder saunaen samtidig 😁. 

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis