Varmeinstallation - vi fryser

Hej Alle Sammen

Håber i kan hjælpe mig med at blive klogere på mit varme anlæg.

lidt detaljer:
- fjernvarmeinstallation består af gulvvarme (billede 3) og 2 stk radiatore samt en håndklædetørre (tilslutning er sidder yderst til venstre  på billede 2)
- gammelt et stregs system med 2 stk radiatore tilslutning lige til højre for fjernevarme frem og retur (billede 2)
- termostat på blandesløjfe står på fuld knald (6)

problem:
vi oplever at systemet ikke kan varme huset ordentligt op. Når gulvvarme kører på fuld knald så er der ingen varme i radiatore og håndklædetørre. Gulvvarmen kalder hele tiden på varme og har svært ved at få rum temperaturen op i de forskellige rum. Når gulvvarme en sjælden gang i mellem ikke kalder på varme kommer der temperatur på radiatorerne igen. Jeg synes det virker underligt at temperaturen lige efter den røde cirkulationspumpe allerede er nede på 22-24 grader fra de 70 grader som fjernvarmevandet er?

Har i en løsning til at få mere temperatur på gulv og mere varme i radiatorer? 

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
kan være flere ting
luft i systemet , defekt føler eller termostat ved blandesløjfe
nok mest det sidste
Velkommen på lds.
På det sidste billede ses nederst en trykdifferens regulator. Den med 2 små kobberrør ind til.
Længere oppe den du kalde Rød cirkulations pumpe. Temperaturen som ses lige under er retur temparatur, og den er ret lav. Det betyder at du udnytter varmen rigtig godt. Men i fryser så der skal skrues lidt op.
Lige over pumpen sidder en termostat ( den lange røde) den ville jeg skrue op for, så tror jeg der kommer mere varme op til varmeveksler, og dermed til huset. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Erik

Tak for svar.

Det er sjovt du nævner den røde aflange termostat, for den har jeg egentlig haft held til at regulere på førhen. Dog synes jeg ikke rigtig det gør en forskel at skrue på den længere, så ved ikke om den kan være defekt? Tænker du den kan skilles ad hvis den er defekt uden der kommer vand ud?

Du nævner at termometer under cirkulationspumpe er retur temperatur. Er det også tilfældet når vandets retning er nedad fra cirkulationspumpen? 
Det har du nok ret i. Så skal temperaturen da godt nok opad. Jeg er ikke sikker på hvordan denne termostat adskilles. Men jeg ville da skrue den helt op, og hvis det ikke hjælper så give den nogle få og SMÅ stød med en hammer. Du vil med det samme kunne mærke / se et udsving på temperaturen, hvis det hjælper.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis