Valg af træ materiale til vindues bundplader

Hejsa.
Jeg skal sætte 3 vidnues bundplader i der er 100cm brede og stikker ca. 20 cm ud i rummet, så jeg kan sætte radiator skjulere under.
De skal laves så billigt som muligt og skal ende med at males hvide.
Men hvad skal jeg lave dem i?
Fordele og ulemper?
Valget ligger imellem massiv fyr, mdf eller krydsfiner (kan de egentlig bare grundes og males i højglans og så kan det tåle sol  og vand der bliver spildt når man vander blomster?)
En sidste mulighed er en laminatbordplade på 61x300 cm fra hjem og fix (det ved jeg kan holde til vand og sol men ved ikke om det holder i den kvalitet jeg har råd til).


Hvis man ønsker detaljerede svar, så må man stille detaljerede spørgsmål.
35 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vælg massivt træ - det bliver du gladest for i længden. Jeg kan virkeligt ikke anbefale MDF - En vinduesplade skal holde til lidt af hvert, og MDF tåler fugt meget dårligt, og bliver let skrammet at se på.

Krydsfiner syntes jeg ikke er så godt - det er også ret sart på kanter, og skal vel spartles for at blive pænt. Det er i  øvrigt ret dyrt.

Der findes melaminplader til formålet eller hobbyplader der er til at betale - men kønne er de ikke. Laminatbordplade - de billigste er ret svære at skære pænt uden laminaten chipper af, og du skal limme en folie på siderne - og den er ikke billig.

Et tip er at finde et gammelt massivt spisebord i fyrretræsbord - sådan en ludbehandlet 80ér ting, gerne med tillægsplader - ofte får man dem smidt i nakken, eller et massivt sofabord - og skære vinduesplader af dem - det har jeg tit gjort - for bordpladekvalitet overstiger langt kvaliteten på de stavlimmede træplader man ellers kan købe. Eller se om du kan finde en brugt massiv køkkenbordsplade.


Mvh Troels
Enig med TRRA, brug massivt træ. Jeg har flere gange brugt stavlimede hylleplader fra Bygma, de er forholdsvist billige og rimelig kvalitet. Som du selv nævner er det et problem med vand og det bedste du kan gøre for at få det til at holde er at bruge oliemaling, ikke vandbaseret, til selve vinduespladen, det holder langt bedre. Husk at give knasterne shelllac ell. inden du maler.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Tak for svar begge to.
Jeg forstår dog ikke at hvordan mdf bliver grimt hvis det er malet, så det jo malingen der slides og den slides vel lige nemt ligemeget hvor den sidder?
Troede faktisk også at en højglans maling (50) den ville være vandtæt??
Er enig med jer i det bedste ville være massivt træ, men hverken dba eller Facebook har noget til en pris jeg kan betale mig fra. Folk ville have fra 500 og op til flere tusinde for deres gamle borde. Og de er også næsten altid lakeret eller fået olie, sådan at jeg ikke kan male dem hvide.
Hvad med OBS-3 plader???? De er beregnet til at stå i fritidshuse og sommer huse hvor fugten er højere. Sådan en plade i 1,5cm x 60cm x 240cm koster kun 119kr.

Hvis man ønsker detaljerede svar, så må man stille detaljerede spørgsmål.
Vedr. gamle borde: Når butikkerne åbner op igen (eller hvis der er click-og-collect) så prøv genbrugsbutikker, Røde Kors, Blå Kors og hvad de nu hedder alle sammen. Her kan man ofte købe møbler til en billig penge, især de lidt mere gammeldags.

Træd ikke på mine ledninger :o)
MDF er bare mere sårbart - og når først der er hul igennem går det hurtigt fordi det suger fugt

Mvh Troels
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
De findes jo "færdige" til formålet
Link til en tilfældig forhandler : Vinduesbundstykke
Men det er muligt at prisen er over det, du vil ofre på det.
Men de billige laminatbordplader kan sagtens holde til det, og jeg synes modsat TRRA ikke der er problemer med at laminaten chipper af, men det afhænger måske også af den anvendte sav.
Men enig i at det helst skal være en type hvor kantbåndet følger med pladen, da TRRA har ret i, at prisen på kantbånd i løssalg ofte er uanstændig høj.
Jeg ved ikke hvad dit budget er men den plade jeg linker til på 40x100 cm koster 150kr.
djaydjay skrev den 05-02-2021 13:34:59

De findes jo "færdige" til formålet
Link til en tilfældig forhandler : Vinduesbundstykke
Men det er muligt at prisen er over det, du vil ofre på det.
Men de billige laminatbordplader kan sagtens holde til det, og jeg synes modsat TRRA ikke der er problemer med at laminaten chipper af, men det afhænger måske også af den anvendte sav.
Men enig i at det helst skal være en type hvor kantbåndet følger med pladen, da TRRA har ret i, at prisen på kantbånd i løssalg ofte er uanstændig høj.

 De færdige er for dyre og vil på ingen måde passe i størrelsen, da min skal stikke lige så langt ud i rummet som de går ind over vidnuesrammen og så skal de være bredere også. Ca 40x100 og så skal de ikke have dér bagpå.

Hvad ville du bruge af sav til en laminatbordplade? En liste/finér håndsav?

Hvis man ønsker detaljerede svar, så må man stille detaljerede spørgsmål.
perhans skrev den 05-02-2021 13:54:23

Jeg ved ikke hvad dit budget er men den plade jeg linker til på 40x100 cm koster 150kr.

 Kan se de koster 170kr. Jeg har slet ingen penge til projektet, er ved at renovere et helt hus og dette projekt var et ekstra som der slet ikke er penge til, derfor det skal gøres så billigt som muligt maks 300kr for træ til alle 3 hylder på ca 40x100 cm hver.

Kender du til osb-3 plader?
Om man er kunne pudse, grunde og male dem og de så kunne holde bedre til fugt end mdf og limtræ.
https://www.jemogfix.dk/osb-3-plade-tg4-18-mm-2397-x-600-mm/4138/9050213/

Hvis man ønsker detaljerede svar, så må man stille detaljerede spørgsmål.
Tosaa skrev den 05-02-2021 14:33:58

Kender du til osb-3 plader?
Om man er kunne pudse, grunde og male dem og de så kunne holde bedre til fugt end mdf og limtræ.
https://www.jemogfix.dk/osb-3-plade-tg4-18-mm-2397-x-600-mm/4138/9050213/ 
Nej, kender dem ikke men men alm. OSB er jo meget ujævnt, så hvis OSB-3 er på samme måde så er det helt uegnet.

Der er yderligere 25 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også