Gulv i gl. staldbygning

Hejsa
Jeg er ved at banke gulv op i vores gamle stald,(som jeg har lidt svært ved at datere, tror ikke helt at det passer hvad der står i BBR, at den skulle være fra 60'erne)da jeg vil etablere en gildesal og der er godt nok støbt mange forskellige lag beton igennem tiden. Så støder jeg på de gamle ajle rende, betonelementer.
Man kan se dem på billederne, de er omtrent 40cm brede.
Ajle renderne i sig selv, er på et tidspunkt blevet fyldt med et sparet lag beton, nok da tidligere (en hel del op i alderen) ejere gik på pension. 
Jeg er nysgerrig, så jeg skulle lige se hvor dybt de "små" elementer gik i jorden. Så jeg gravede ned langs med et af dem og endte ved en betonbund, 100cm nede! 
Har det været en form for udmugningsanlæg engang!?

OG, er der nogen der ved om man kan fjerne de understøttende rør, ved de to store langsgående H bjælker, hvis man ikke skal have noget på det gamle høloft alligevel?
Loftet er hvælvingeloft, med håndstrøgne mursten.

Mvh Martin
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det hedder en grebning. Det er der kraturerne har “forrettet deres nødtørft”. Ajlen løb så videre til nogle riste, og derfra gennem rør til en ajlebeholder. Mon ikke det er sådan et rør du støder på i 100 cm. dybde.
Er det en “jernstang” der ligger i grebningen hele vejen på langs? Så kunne det tyde på at der har været udmugningsanlæg.

Søren O
Søren O skrev den 04-02-2021 22:57:58

Det hedder en grebning. Det er der kraturerne har “forrettet deres nødtørft”. Ajlen løb så videre til nogle riste, og derfra gennem rør til en ajlebeholder. Mon ikke det er sådan et rør du støder på i 100 cm. dybde.
Er det en “jernstang” der ligger i grebningen hele vejen på langs? Så kunne det tyde på at der har været udmugningsanlæg.

Mange tak Søren : ) 

Der var ikke lige et rør dernede, men en betonbund.
Gravede kun lige ned i en skovls bredde, for at se hvor det endte.
Men det giver meget god mening, det du siger.
Foruden en 1000m3 gylletank, var der en gammel underjordisk, opmuret gylletank, som blev fjernet ifbm. med salget til os i juni sidste år.

Den underjordiske opmurede tank har ret sikkert kun været brugt til ajle.

Søren O
Annonce
Du kan ikke uden videre fjerne understøtningen under din H-bjælke, måske kan du fjerne nogen af dem, men jeg ville nok spørge en ingeniør om at lige regne lidt på det, for måske skal du ikke have halm på loftet men med tiden kommer der nok en masse ting der op, taler af erfaring, som vejer noget og så kan du få problemer hvis der ikke er nogen understøtning. Står der et rør for hver bås?
perhans skrev den 05-02-2021 09:39:30

Du kan ikke uden videre fjerne understøtningen under din H-bjælke, måske kan du fjerne nogen af dem, men jeg ville nok spørge en ingeniør om at lige regne lidt på det, for måske skal du ikke have halm på loftet men med tiden kommer der nok en masse ting der op, taler af erfaring, som vejer noget og så kan du få problemer hvis der ikke er nogen understøtning. Står der et rør for hver bås?

OK, nej det drejer sig om ca halvdelen af stalden og der er 4 støttende rør, så de skal jo nok blive stående : ) 

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis