Spånsug i hobbyværksted i privatbolig

Hejsa
Jeg flytter inden længe til et nyopført bofællesskab. Jeg er med i en arbejdsgruppe som skal komme med forslag til værkstedet, som er et hjørnerum på kun 16 kvadratmeter i et 320 kvadratmeter stort fælleshus med spisesal, køkken mv. Da værkstedet er inde i huset, hvor der er børn, der spises m.v., er det afgørende, at der er ordentlig sug.

I huset, som er helt nyt under opførsel, er der generel ventilation, som vel ikke kan have noget med spånsug at gøre.

Entreprenør har spurgt mig, hvordan vi vil have det. Jeg tænker at sugets motor, filter og pose skal være udendørs når den er i brug iht. lovkrav.

Jeg er nærmest udvidende om dette felt, men tænker, at der kunne være 2 muligheder

En udendørssuger, spirorør gennem væggen ført frem til midt i rummet, hvor der er falder 2 flexslanger ned til tilkobling til dyksav og eller fræser.

Eller

En mindre spånsuger som man, når man skal arbejder, slangemonterer på det skærende værktøj og efterfølgende bærer enheden med motor, filter og pose uden for, alternativt ved en væg- eller vindues kobling.

Der skal arbejdes med dyksav, overfræser og kapsav - det er behovet, som søges dækket. De økonomiske midler er ikke uanede, men omvendt skal det også være noget som virker, så resten af huset ikke påvirkes. 

Er der nogen kan give et hint om, I hvilken retning som er smart at gå.
Mvh Flemming

Mvh Flemming
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En spånsuger er ikke velegnet til dit brug, her vil du være bedre tjent med en industristøvsuger. Køber du en med startautomatik, starter den sammen med f.eks. overfræseren

Med venlig hilsen

Anders

Flemming2860 skrev den 04-02-2021 19:18:34

Tak for svar Anders. Jeg tror ikke, det er tilstrækkeligt med en støvsuger. De små støvpartikler vil komme ud i rummet pga udblæsningen fra motoren. Mvh Flemming

Ikke hvis du køber en støvsuger med et fornuftigt filter. 


Med venlig hilsen

Anders

Din skitserede løsning vil være fin for mig i min egen private bolig, men en støvsuger også med et fornuftigt filter er i hvertfald ikke myndigheds godkendt til brug i spåntagende værksteder i skoler mv. Der skal være processug med udlæsning i aflukke eller udenfor. Mvh Flemming

Mvh Flemming
Almindelige spånsug kan/skal næsten altid kombineres med en eller anden form for luftfrisker/renser, hvis man vil have et rent miljø i værkstedet. 
Spånsugere generelt tager ikke de helt små partikler som en støvsuger til privaten med feks hepa filter, fordi de alt for hurtigt vil stoppe til når de store spåner flyver igennem filtret. så derfor bliver du nød til at kombinere de to.
Så et generelt spåndsug til stationære maskiner. En god industristøvsuger til de "flytbare" håndholdte af slagsen og så endelig en ordenlig luftrenser til at fjerne de helt små partikler i hele rummet. 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Annonce
En mulighed kunne også være en støvsuger kombineret med en cyklon. De større spåner bliver i cyklonen, de fine partikler i hepa filteret.
Med de maskiner I påtænker at bruge ville jeg helt klart også bruge en støvsuger med et godt filter, men som flere andre siger så tager den ikke det hel og den tager selvfølgelig heller ikke det støv der kommer fra f.eks. en slibeklods. For at komme udenom det problem kan du installere et filte til svævestøv som f.eks. dette fra Felder.
"...så resten af huset ikke påvirkes ..."

Har været med til en del hospitalsombygninger. Her blev ventilationen indstillet til at skabe et let under-/overtryk i de enkelte rum. Det vil ventilationsmontøren vide mere om.
Hvis du kombinerer det med 1-2 gode klasse M støvsugere til værktøjet, tror jeg du er godt kørende.

https://www.carl-ras.dk/services/cool-tools/stoevsuger-klassifikation/

Mvh Regmos
Pensioneret tømrersvend, med ret til at bære sabel i krigstid.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis