Køb hos IKEA i Danmark kontra Tyskland, prisforskel, levering?

Jeg har kigget lidt på nogle varer fra Ikea, og ikke mindst deres priser.
Lad os tage udgangspunkt i en køkken låge 60*120 Sinarp.

Fra Den danskehjemmeside: https://www.ikea.com/dk/da/p/sinarp-lage-brun-20404156/
Pris 680 kr

Og fra den tyske hjemmeside:
https://www.ikea.com/de/de/p/sinarp-tuer-braun-20404156/
Pris 50 euro - 375 kr

Altså en temmelig markant forskel i pris.

Jeg er klar Ove man kan tage traileren med og rulle til Kiel, hvilket er ret overkommeligt, for mig vel 100 x 2 km extra i forhold til en dansk butik, hvor jeg bor. I dk leverer de varer som denne fra lager for 600 kr, eller kan hente den i lagerførende butikker. Nogen der ved om jeg kan få den leveret på samme vilkår fra Tyskland, altså i omegnen af 80 euro for en komplet ordre?

I så fald vil der være en hel del at spare for et helt køkken.....

På forhånd tak for jeres kommentarer og råd 😃

MVH Njord
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Njord. Endte du med at gå videre med projektet? Og fik du hentet tyske ikea-varer?

Vh Marcus
Okay, tak for svar. 
Er du glad for køkkenet? (Antaget at det er samme som linket)

Hej igen.

Ja det blev et Ikea, Sinarp køkken og ja jeg er glad for det. der har været lidt små problemer med et par skuffer, men de er skiftet til nye nu, så ingen problemer.
Jeg endte med at lave en sokkel til min ø som lav det selv, mens sektionen op mod min væg er på Ikea fødder.
Ingen vægskinne da det "koster" en ekstra cm i dybden, og jeg netop valgte at genanvende mine granitbordplader fra tidligere. Det har givet en lille udfordring i sektionen op mod muren hvor der er ca 1 cm  mellem bordplade og mur, når bordpladen får sit nødvendige udhæng. Dette skyldes at Ikea sektionerne er 1 eller 2 cm dybere end vanlig standard. Det er hos mig løst med at lægge en bagstop ind mellem væg og bordplade og så lave en bred gummi fuge, det ses stort set ikke med en sort granit plade :-) 
Min køkken ø krævede ligeledes lidt kreativitet pga. modul dybderne og genanvendelse af bordpladen. Oprindeligt var der et 20 cm modul mellem de to modul sider, op mellem de to skabs bagsider. Det var ikke muligt da pladen så ikke kunne dække min køkken øv :-( Men det er løst ved at undvære de to 20 cm module rog i stedet montere de to sektions sider med en afstand på ca 15 cm. Og så lave en sidebeklædning i en tynd MDF plade der er malet med sort tavlelak. Og så er der monteret stik kontakter i begge ender af køkken øen hvilket er ret velfungerende.

Og så var jeg en smule heldig da jeg var inde for at checke op på køkkenet et par dage efter jeg havde bestilt det... Her var der pludseligt oprydnings salg i skuffebelysningerne... så jeg købte skuffe lys til alle skufferne, hvilket jeg ikke har fortrudt, ret lækker luksus at have.. og med en tredjedel af liste prisen var det ikke svært at overbevise mig selv om det fede i at have det... 

Og så er det køkken jeg valgte oplagt til at være grebsfrit.... Og så kom der igen kreativitet ind over for at få køleskab, fryser og opvasker til at være grebs frit.. Her er løsningen at købe nogle elektriske åbne enheder og montere disse så man trykker let mod skabs lågen og den så åbner elektrisk... fedt og lidt blæret :-)
Mine åbne enheder fandt jeg i Tyskland til langt bedre pris end ni DK og har bare bestilt dem hjem online.....

Igen det har krævet lidt kreativitet og tager lidt tid at montere, men fedt når det er klaret.....

Og jo mine skuffelys og åbne automatik plus gavl stikkontakterne og tilsvarende ekstra stik kontakter har vel krævet at jeg fik monteret ca 15 ekstra stik i køkken, nogle indmuret i vægen, andre i soklen og så i gavlene.... Men FEDT nu :-)

Da jeg bestilte køkkenet, var der Covid lukket, så jeg havde ikke kunnet se lågerne før jeg bestilte dem... Et sats, men bestemt ikke fortrudt på nogen måde.... Og fedt med diverse man senere kan tilføje til Ikea modulerne som fx skuffe udskillere, skuffe sider så de er mere lukkede, udtræk til affalds spande osv...... Var også heldig at finde en sort hane til min kogende Taurus hane, der var til salg kort fra min bopæl, hvilket igen passer int til min sorte bordplade og vask plus sorte gavl sider og den mørk brune låge.. Nok ret maskulint køkken, stilmæssigt... Mangler dog at få sat et par lamper op over min sektion mod muren, det bliver et par store sorte Vipp pendler. Der også er lidt maskuline men ret fede og passer sammen med mit spisebord i spisestuen hvor der også er 3 af samme sorte  store Vipp pendel over mit self lavede og designede spisebord på 1 x 3 meter :-)

Så en special løsning, men ikke en der var blevet foreslået hos en "køkken konsulent" fra Fx HTH.




MVH Njord
Jeg lytter bare  da jeg selv overvejer IKEA-køkken.. er kvaliteten ok?

Og smider du ikke lige et par fotos op, så vi kan se alt det du så godt beskriver 🙂

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Kvaliteten fejler ikke noget, beslag og skuffesystemer kommer fra de store leverandører. De har skiftet lidt. Men er godt. 
Billeder må jeg vist have lavet, så kommer de op.... 

Rod i køkkenet nu, er ved at flytte lidt rundt for at få mit nye kaffeorgel på plads.... SIEMENS IQ300

MVH Njord
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også