Afstandslister mm. i efterisolering af gammel kolonihave

Hej LDS'ere.
Sætter pris på et par gode råd i forbindelse med efterisolering af gammel kolonihave.
Jeg skal til at pille træbeklædningen af som primært består af 1.på 2, dog på bagsiden er det brædder sat sammen i fer og not. Og derefter isolere med rockwool, påsætte vindpap, og derefter beklæde med den eksisterende beklædning.
Mit spørgsmål går på om jeg kan udelade afstandslister og sømlægte og i stedet påsætte beklædningen direkte på vindpappet.  Selve væggen i træhytten er i omegnen af 100mm-120mm, så en afstandsliste samt sømlægte ville øge vægtykkelsen med 60mm, og ikke se så godt ud i forhold til eksisterende vinduer etc.
Men er det overhovedet en nødvendighed når væggene ikke er tykkere og isoleringen max kommer til at bestå af 95 mm?

Huset skal primært benyttes i sommerhalvåret, men planen er også at installere en varmluftspumpe så man kan tage derud engang imellem henover vinterhalvåret.

Jeg synes at have hørt at når isoleringen ikke er tykkere vil huset godt kunne ventilere fugt tilstrækkeligt væk. Af samme årsag har jeg heller ikke tænkt mig at lægge en dampspærre da jeg også flere steder har læst at så længe isolering på loft og vægge ikke overstiger 150mm, så er en dampspærre ikke nødvendig. Også selvom huset af og til vil blive opvarmet henover vinteren, og måske endda vha. varmepumpen skal holdes frostfrit hele vinterhalvår.

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er vigtigt at der er ca 15 mm. luft mellem vindpap og yderbeklædning, og at der er åbent både for oven og neden så fugt bliver ventileret væk, og da særligt når der ikke er dampspærre på indersiden. Det du kalder sømlægte går jeg ud fra er vandrette lægter der
sidder på de lodrette stolper hvorpå yderbeklædningen fastgøres, hvis du fjerner dem har du jo ikke noget at sømme/ skrue i udover top og bundremmen, men ikke noget der i mellem.hvis du erstatter lægterne med 25 mm. forskallingsbrædder så har du reduceret med 13 mm. Noget helt andet, har du overvejet at opsætte nye vandrette klinkbrædder i stedet? så er det bare at sætte et 16 mm. bræt på de lodrette stolper uden på vindpappet, og derefter klæde op fra bunden. Det der er fordelen ved vandret beklædning er, at når de nederste 30-40 cm. Efter en årerække bliver møre, så er det nemt at skifte de nederste 3-4 brædder, ved lodret beklædning skal alt skiftes. Hvis dine 1 på2 brædder er i god stand, så kan de måske bruges til legehus, udhus eller et plankeværk i stedet.
Afstandslister sikre at den fugt der trænger ud igennem vindspærren den bliver ventileret væk :)

Så hvis det skal udføres korrekt så er det vindspærre,25mm afstandslister, evt. sømlægte og så din facade beklædning.
Hvis du undlader afstandslisterne risikere du at din facade bliver opfugtet og rådner.

Det er korrekt at du skal undlade dampspærren med mindre du opvarmer boligen til minimum 15c 365 dage om året.


- Tømreren / Bygningskonstruktør
Tak for jeres svar, og beklager min sene tilbagemelding.
Jeg tror at jeg vil tage dit råd Solaris om at udskifte beklædningen til vandrette brædder.
Jeg går bare hele tiden og prøver at lave det lille kolonihavehus på den mest sparsomme måde, da det er et gammelt skævt kolonihavehus fra 30'erne som jeg trin-for-trin går og forbedrer på, så hvis man kunne undgå en udgift til facadebeklædning var det at foretrække i første omgang.

Ikke desto mindre tænker jeg at det giver god mening at udskifte den som du siger Solaris. Men det bliver væg-for-væg.
Den største væg, som jeg starter med ligger HELT oppe af skel. Det vil sige, det æstetiske har ikke noget at sige. Den billigste måde er som jeg ser det, at klinkbeklæde det med rå brædder.
Er der noget i vejen for helt almindelige imprægnerede ru hegnsbrædder og klinkbeklæde med dem? På lavpristræ kan man få 19x100mm for 7 kr/m.
https://lavpristrae.dk/braedder-trykimp/224-19x100mm-braedder-trykimp-korte-laengder-pr-meter.html#/9-l%C3%A6ngde-300_cm

@denlillesvend
Jeg kommer ikke til at opvarme huset til 15c 365 dage om året, men med den varmepumpe jeg har tænkt mig at installere kommer den om vinteren til at opvarme det til frostfrit, og også i weekender til over 15c. Men tænker stadig at jeg kan undvære dampspærre?

Når huset er skævt så er det nok fordi det har sat sig i årenes løb, da man må antage at det var nogenlunde lige da det blev opført. Det kan du rette op på ved at sætte en donkraft under fodremmen og løfte huset og så lægge betonfliser eller stykker af trykimp. træ under, det er naturligvis nemmest i kanten af huset, hvis det skal hæves midt under huset og der ikke er plads nok til at du kan kravle ind, så må du bryde gulvet op, men det skal du måske alligevel hvis gulvet skal isoleres. Du kan sagtens bruge hegnsbrædder som klinkbeklædning, og de behøver ikke at være 19x100 . 16x100 er ok, jeg har selv renoveret et kolonihavehus på den måde for 25 år siden, og det ser stadig ok ud.brædderne skal skrues i den øverste kant, således at næste bræt dækker skruen, du må ikke skrue brædderne sammen forneden, de skal kunne arbejde frit.nogle hegnsbrædder kan være af dårlig kvalitet, så det bedste er at hente dem selv i byggemarkedet så kan du udvælge de brædder der er bedst. De kan også være noget lådne, jeg plejer at køre dem over med en exentersliber med det groveste papir bare lige for at tage de værste splinter. Og så er det en god ide at male brædderne inden de monteres, for når de pga. varmen om sommeren trækker sig sammen, så kan man se den umalede kant øverst på brædderne, derfor er det også en god ide at holde sig til samme farve i årene fremover.og lige her til sidst husk at vende brædderne med marvsiden udad. God arbejdslyst.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også