Loftrum ventilation

Hej Ldser

Vi har i vores tilstandsrapport fået en anmærkning  om at der ikke udført tilstrækkelig ventilation langs tagfod og i kip. Dette skyldes umiddelbart at isolationen er lagt for tæt på tagfod.

Mit er spørgsmål er nu om det okay hvis man skære mere end 50 mm af isoltionen ved tagfod?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Spørgsmål er lidt kryptisk formuleret synes jeg !
Men der skal ude ved langs tagfod være ca. 1,5 cm sprække hele vejen på begge sider af husets langside. ( 1/500 del af husets areal fordelt på 2x tagfod og 2x side i kip.
Så skal der minimum være 50 mm imellem isolering og undertag, eller lægter hvis der ikke er undertag. Det kan opnås ved at skære af isolering på skrå parallel me tagfladen.
Så for at opfylde ventilations krav er det 50 mm skærer du mere af så forringer du isolerings evnen.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 03-02-2021 23:07:25

Spørgsmål er lidt kryptisk formuleret synes jeg !
Men der skal ude ved langs tagfod være ca. 1,5 cm sprække hele vejen på begge sider af husets langside. ( 1/500 del af husets areal fordelt på 2x tagfod og 2x side i kip.
Så skal der minimum være 50 mm imellem isolering og undertag, eller lægter hvis der ikke er undertag. Det kan opnås ved at skære af isolering på skrå parallel me tagfladen.
Så for at opfylde ventilations krav er det 50 mm skærer du mere af så forringer du isolerings evnen.

Tak for input, ikke meningen det skal være kryptisk formuleret, du må bære over med en førstegangs huskøber :) 

Det er såmænd ikke en undskyldning værd.
Men det var det med " mere end 50 mm " hvor jeg blev lidt i tvivl om det var den vigtige del af spørgsmålet.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 03-02-2021 23:21:57

Det er såmænd ikke en undskyldning værd.
Men det var det med " mere end 50 mm " hvor jeg blev lidt i tvivl om det var den vigtige del af spørgsmålet.

Det fordi jeg nogle af stederme har kommet til skære mere af så afstanden er større end 50 mm. Derved, ville jeg vide om det er en ommer, altså på med ny isolering og sørger for at der præcis er 50 mm? 

KanLidtSelv skrev den 04-02-2021 08:32:09

Det fordi jeg nogle af stederme har kommet til skære mere af så afstanden er større end 50 mm. Derved, ville jeg vide om det er en ommer, altså på med ny isolering og sørger for at der præcis er 50 mm? 

 Det er decractag uden undertag - nogle steder læser jeg at reglen er 30 mm når der ikke er undertag?

Annonce
Jeg går også efter noget under 50 mm op til lægter når det drejer sig om bølge eternit. Der er også ventilations mulighed op i bølgerne. Bølger i decratag er vist ikke så store. 
Det har ikke noget at sige om der skulle være mere end 50 mm flere steder. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 04-02-2021 17:54:44

Jeg går også efter noget under 50 mm op til lægter når det drejer sig om bølge eternit. Der er også ventilations mulighed op i bølgerne. Bølger i decratag er vist ikke så store.
Det har ikke noget at sige om der skulle være mere end 50 mm flere steder. 

 Mange tak for svar :)

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis