Frostsikre vandstik-ledning i sommerhus

Hej,

Vi har et gammelt sommerhus fra midt i 60'erne, som har vel ca. 75 mm isolering i vægge og gulv og 100 mm på loftet. Vi har altdi tømt det og stikledningen for vand når vi lukker det ned for vinteren, men nu er vi så småt begyndt at anvende det lidt i vinterperioden og har en varmepumpe til at køre på 10 gr.C når vi ikke er der, og når der er hård frost sætter jeg den på 15 gr.C så jeg er lidt mere sikker på at der også er varme i de yderste værelser. Skabe er står åben til varmtvandbeholderen og hvor vandet kommer ind samt under vaskene. På badeværelset kører gulvvarmen på min. og er kun lige så varm at vi svagt kan mærke den i strømpesokker.

Jeg er ikke bekymret for rørene og blandingsbatterierne i huset, men jeg er bekymret for vandstikledningen der kommer op inde midt i huset, da der er ca. 20-25 cm krybekælder. Dvs. at der er lidt rør fra stikledningen der ligger frit lodret op  i denne krybekælder. Røret kommer op i kanten af betongulvet i badeværelset der som sagt er opvarmet.

Der er nogen der siger, at vandet i stikledningen altid er ca. 8 gr.C (jordtemperatur) og den varme bevæger sig opad i røret, og derfor vil min stikledning i selv krybekælderen aldrig fryse selv i stærk frost. Er der nogen der har hørt det før?

Vi har et år haft vores datter boende i sommerhuset en hel vintersæson med meget hård frost i nogle uger, og da frøs stikledningen ikke. Jeg tænker det måske kan have noget at gøre med, at der er et forbrug, så vandet ikke står stille.

Nogen der har erfaring med ovennævnte?

På forhånd tak for input.

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kommer vist helt an på hvor meget udluftning der er i krybekælderen. Der vil komme jordvarme op, men det hjælper ikke hvis der er meget gennemtræk.

Søren O
Du har da ret i at vandet i stikledning sikkert er 8 grader. Men det er kun når der bliver tappet vand. Når det står stille så får røret og vandet i løbet af få timer samme temperatur som omgivelser.
Du kunne jo undersøge det ved at have udedelen fra sådan en vejr termometer placeret nede ved stikledningen i krybekælder. Så kan du se minimum temperatur og derved blive lidt klogere.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis